Dela sidan:

För att belysa FN:s Världsbidag och bins svåra situation, valde Nord DDB att ge McDonald’s en minst sagt annorlunda kampanj – på toppen av deras restauranger. Det handlar om små, små McDonald’s-hus som inrymmer en bikupa. Kampanjen har plockats upp av Adweek. 

Bikuporna "McHive" har designats av Nicklas Nilsson, med bakgrund inom tv och film, och har precis lagom utrymme för att få plats med flera tusen bin. Idén är svensk och initiativet började med en bikupa förra året. Nu tittar McDonald's på att ta huset till fler ställen i Sverige.

Se hela bi-filmen hos Adweek.

Premier League-värdet rusar
Värdet av engelska Premier League fortsätter att stiga, visar nya siffror. Ligan har sålt internationella tv-avtal för 4,2 miljarder pund, vilket är en ökning med 30 procent. Rättighetsförsäljningen för de närmaste tre säsongerna fram till 2022 har internationellt sett ökat med en miljard pund. Enligt norska Kampanje är tv-rättigheterna värda över 100 miljarder norska kronor för de tre närmsta åren.

Coca Cola återintroducerar floppad drink – på Netflix
Minns du New Coke från 1985 som skulle ersätta klassiska Cola? Nu kan du göra dig redo för att se 1985 års största kommersiella flopp återigen. Coca Cola ska nämligen ta tillbaka drycken till releasen av succéserien Stranger Things på Netflix. Serien som utspelar sig på 80-talet kommer få en hel del produktplaceringar. New Coke klarade sig bara ett par månader innan varumärket var tvungna att ta tillbaka den klassiska smaken igen – och sålde redan från start mer än New Coke.

Fake news får stort engagemang inför EU-valet
Det stundande EU-valet gör att antalet missledande nyheter ökar i engagemang på Facebook. Enligt en studie från Oxford University fick dessa nyheter upp till fyra gånger så många delningar, likes och kommentarer på Facebook som de från ansedda källor. På Twitter ser det bättre ut. Här kommer under fyra procent av delningarna från icke betrodda källor.

LinkedIn avslöjar alla annonsörer
LinkedIn gör annonsering mer transparent och kommer från och med nu låta användarna se exakt vilka annonsörer som har gått på LinkedIn de senaste sex månaderna. Detta ska vara för att låta användarna kontrollera vilka annonser de ser, enligt företaget själva. Man gör det tillgängligt via en knapp som görs tillgänglig globalt de närmaste månaderna.



Dela sidan: