Dela sidan:

Hur ska man som influencer och annonsör veta hur man ska märka upp ett inlägg när det inte finns någon praxis att gå efter?

Resumé Insikt har länge granskat influencers och reklammärkningar, men har känt att det är en mycket stor gråzon. Det enda sättet att veta är att anmäla på grund av att det finns för få ärenden som har prövats av Reklamombudsmannen och Konsumentverket. Därför bestämde vi oss för att själva testa systemet.

LÄS MER: Samir Badran-stormen visar varför influencers vägrar bli granskade

Vi identifierade sex olika områden som vi tyckte saknades i praxis. Därefter anmälde vi 14 influencers inom dessa områden till RO.

Nu – fyra månader senare – har besluten kommit. Sju influencers fälls och vi går troligtvis en ny marknad till mötes.

LÄS MER: Noccos Linus Carlén fälld av RO – trots anställningen

Ett intressant beslut är bland annat beslutet mot Linus Carlén, varumärkeschef på Nocco, som är den första influencern som är anställd att fällas.

Bland de influencers som är anmälda finns, förutom Linus Carlén, exempelvis Pernilla Wahlgren, Bianca Ingrosso, Josefine Forsberg och Samir Badran.

***

Vill du läsa mer om vårt jobb kring influencers? Prenumerera på Resumé Insikt.

Då får du även:

  • Allt om fällningarna 
  • Jakten på praxis i sociala medier – detta gäller
  • Insta-stjärnorna oförstående – men börjar märka upp
  • Få domar och få sanktioner – är KO och RO tandlösa institutioner?

Är du redan prenumerant? Logga in här!



Dela sidan: