Dela sidan:

Iniativtagarna till Gardets.nu är Hanna Bergwall, Elin Beijer, Kajjan Andersson och Cissi Wallin som i en intervju med Medievärlden i går säger: 

– Generellt tycker jag och Gardet att svenska medier är för fega. Pressetik är jätteviktigt, men det finns en etik åt andra hållet som är minst lika viktig, som handlar om att värna allmänheten och skydda kvinnor och barn från dömda brottslingar.

Sajten lanserades i går med en intervju där författaren Unni Drougge berättar om sina erfarenheter av en man som hon tidigare haft ett förhållande med, som dömdes för misshandel år 2000. Redan i denna första text  publiceras namnet på mannen.

Mediestrategen Amanda Oxell kommer att var en av Gardets fasta krönikörer och har med sin erfarenhet av kommunikations- och mediestrategi varit med att ta fram kampanjen som lanserar sajten.

– Lanseringskampanjen för Gardet handlar om att visa verkligheten som den borde se ut. För oss är det självklart att sluta upp bakom kampen för en jämställt och jämlikt samhälle, men så är det inte för alla, säger hon till Resumé. 

I ett första steg har Gardet retuscherat in budskap på stortavlor som spridits i digitala kanaler och via Gardets-initiativtagares konton på Instagram. Även Gardets logotyp publicerades, utan att allmänheten fick veta vad det handlade om.


I ett nästa skede klistrades budskapen in på fiktiva löpsedlar för Aftonbladet och Expressen och till sist lyfte Gardet manliga medieprofiler såsom Alexander Bard, Sigge Eklund, Jan Guillou och Joakim Lamotte med fejkade citat om att de stöttar satsningen via Patreon och en uppmaning till andra att bidra med pengar. Den sistnämnde har via sina sociala medier meddelat att han kommer att polisanmäla kampanjen för bildstöld. 

– Vi ville skapa ett momentum och få folk att haja till "vad är det här?". Vissa har fattat andra har ingen aning.

Vad var strategin med lanseringskampanjen och att exponera namnet och satsningen utan att explicit berätta om den innan lanseringen?
– Vi ville befästa Gardets identitet så tidigt som möjligt i lanseringen. Därför valde vi att släppa logga och visuell linje som ett första steg. Det, i kombination med att inte direkt berätta vad det var som skulle lanseras gav ju målgruppen anledning att fundera lite extra kring vad som väntade. Vi gick sedan vidare i en trestegsraket där tanken var att eskalera både räckvidd och intresse. Jag tycker ändå att vi lyckades jävligt bra. Redan innan Gardets sajt gick live hade vi över 25 000 följare på Instagram och det tickar ständigt uppåt. Det är lite mer än 24h sedan vi öppnade sajten och den har redan 30 000 unika besök.

Har ni köpt något medieutrymme?
– Nej. Vi har valt att kuppa in oss överallt genom att retuschera bilder.

Vad väljer ni att sätta ljuset på dessa manliga profiler när ni lanserar er plattform?
– Det är ett satiriskt grepp. Vi har ju valt att göra något så hemskt som att koppla ihop de här manliga profilerna med den feministiska rörelsen. Att de beter sig som att vi har utmålat dem som som barnamördare är ju bara att understryka vår poäng - att det inte är så självklart att man är för feminism eller jämställdhet idag, även fast man säger att man är det. Något som faktiskt är en av anledningarna till att Gardet behövs.

Hur bidrar just den delen till att öka förståelsen av vad Gardet är?
– Den räckvidd som detta bidrar till gör ju att fler får upp ögonen för Gardet som plattform. Sedan säger det faktiskt också en del om vilka vi är, vad vi kan och vilka nyanser vi har.

Vad säger ni om Lamottes polisanmälan?
– Tycker han att det är så viktigt att ta avstånd från en ideell förening som arbetar för jämställdhet att han polisanmäler, då följer han ju verkligen sitt hjärta. Jag personligen tycker att det är att slösa med polisens redan begränsade resurser.

Hur kommer ni att marknadsföra satsningen framåt?
– Vi håller på att arbeta fram en digital strategi som är kopplad till målsättningarna för Gardet som verksamhet. Vi har ju fördelen av att redan från start ha en stor publik med positiv inställning till det vi gör, så ni kan nog räkna med att vi på ett smart och utmanande sätt kommer fortsätta ta ut svängarna för att få igenom våra poänger om jämställdhet.

Cissi Wallin berättade att ni kommer att utmana pressetiken. Hur kommer dina krönikor att förhålla sig till pressetiken?
– Det finns aspekter av pressetiken som behöver behöver fräschas upp och moderniseras. Dessa kommer jag såklart adressera i mina texter - och även utmana när tillfälle ges.



Dela sidan: