Dela sidan:

Orbit Marketing Group, som säger sig jobba med faktabaserad marknadsföring, består av bolagen INNX, The Consumer Intelligence Company, Orbit Red i Köpenhamn och nyöppnade Orbit Blue i Malmö. Det nyöppnade kontoret leds av David Asmussen och har nyligen stärkt sin kreativa avdelning med Erik Dahlström.

– Vi upplever att det finns ett starkt svenskt intresse av att basera marknadsföring på fakta snarare än antaganden. Därför har vi fått väldigt positiv respons när vi presenterar vår datadrivna metodik för marknadschefer som ställer lika höga krav på den kreativa nivån som på effekten, säger David Asmussen, vd på Orbit Blue.

I nuläget jobbar Orbit Blue med kunder som Boxer, Netto och MBG. I huvudsak riktar man in sig på digital kommunikation.

– Vi är förmodligen den enda nordiska fullservice reklam- och analysbyrå, som kan säkerställa att konsumentdata utnyttjas optimalt. Det innebär att vårt tillvägagångssätt är faktabaserat och ersätter traditionell black box-utveckling. Orbit startade eftersom nätverksbyråerna inte samlar analys- och kommunikationskompetenserna. Hellre än att öka effektiviteten hos sina kunder skyddar de sin dubbla inkomstkälla. Alla som har arbetat som kreativ på en nätverksbyrå vet hur lite data används i den kreativa utvecklingsprocessen. Därför var det nödvändigt att skapa en byrå där sådana processer är självklara, säger Orbit Reds kreativa chef Simon Wooller.



Dela sidan: