Dela sidan:

Mediamonks är en global postproduktions- och digitalbyrå med verksamhet Amsterdam, London, Dubai, New York, Los Angeles, San Fransisco, Mexico City, São Paolo, Buenos Aires, Shanghai, Singapore och Stockholm. Byrån har de senaste åren varit en av världens främsta på den digitala sidan och har jobbat med klienter som Google och Apple, jobb som lett till att man de senaste åren varit en av världens mest prisade byråer. Totalt har byrån 750 anställda och en omsättning på cirka 1,4 miljarder.

För ett år sedan köptes byrån upp av WPP:s tidigare vd Sir Martin Sorrell. Sorrells tanke är att Mediamonks ska vara grundplattan i hans nya byrånätverk S4 Capital. Köpesumman landade enligt uppgift på cirka tre miljarder.

I Sverige köpte Mediamonks 2015 produktionsbyrån Stopp, en byrå som startade redan på 60-talet, som blivit Mediamonks svenska kontor. Det svenska kontoret har i huvudsak fokuserat på post-produktion och jobbat med flera av byråns internationella kunder. I höstas öppnade man även upp en ny R&D-avdelning.

Nu kan Resumé avslöja att Mediamonks kommer att lägga ned sin postproduktion i Sverige. Istället kommer man att samla all kompetens inom postproduktion i Amsterdam. Totalt rör det sig om 17 personer som drabbas av centraliseringen. De närmsta veckorna kommer förhandlingar med facket att inledas. Medarbetarna informerades om nedskärningarna i tisdags.

– Det är aldrig roligt att ge den här typen av nyheter och jag kommer göra allt i min makt för att de berörda landar så säkert som möjligt, säger Victor Knaape, vd för Mediamonks till Resumé.

Postproduktionsbyråer har de senaste åren haft det tungt då många antingen sköter det inhouse eller att produktionsbyråerna hanterar uppgiften. I Tyskland och Danmark har exempelvis Chimney lagt ned sina kontor.

Victor Knaape menar att sättet Mediamonks i Sverige hanterar och jobbar med postproduktion är väldigt olikt sättet man jobbar med området på andra håll inom bolaget. I nuläget vill Mediamonks-vd:n av respekt för de anställda inte prata om framtiden, han bekräftar dock att man framöver kommer att anställa kompetens som ligger i linje med det digitalfokus som funnits på Mediamonks.

– Det vi gör nu handlar om att framtidssäkra Mediamonks och investera i vår kärnexpertis, berättar han.

Förra året omsatte Mediamonks i Sverige 29 miljoner kronor med en nettomarginal på 2,6 procent. I samband med förändringarna kommer även Pasi Helin, tidigare managing director och nuvarande chef för affärsutveckling på Mediamonks, att lämna sitt byrån. Sammanräknat med tiden på Stopp har han jobbat på byrån i 27 år. Vad han kommer göra härnäst håller han fortfarande öppet. I hans ställe har Sara Liljegren gått in som managing director. Byrån kommer dock inom några veckor att presentera ett nytt ledarskap.

– Det är på många sätt en era som går i graven, postproduktion har ju traditionellt varit vår corebusiness. I grunden tycker jag att Mediamonks gör rätt, det har blivit allt tuffare att bedriva en lönsam verksamhet inom postproduktion och nu kan de fokusera på det de är bäst på, säger Pasi Helin.



Dela sidan: