Dela sidan:

Det visar en kartläggning som SvD har tagit fram inför valet till Europaparlamenetet på söndag. Socialdemokraterna och Centerpartiet är mest aktiva i sin annosering på Facebook. Mellan 1 mars och den 20 maj lade partierna 920 000 respektive 846 000 kronor på sponsrade inlägg med antingen det egna partiet eller partiföreträdare som avsändare. I Socialdemokraternas fall handlar det i storleksordningen om flera hundra annonser med en miljonpublik. 

"Sociala medier och riktade annonser är ett av många sätt vi använder för att nå ut med vår politik i EU-valrörelsen. Vi vill vara där människor befinner sig, därför använder vi en kombination av klassiska metoder som att knacka dörr, valaffischera, annonsera i tv, men också sociala medier som Facebook och Instagram, skriver Socialdemokraternas kommunikationschef Helena Salomonsson i en kommentar till tidningen.

Så mycket har partierna investerat på Facebook inför EU-valet (kronor/ källa: SvD)

Socialdemokraterna 920 000

Centerpartiet 846 000 

Moderaterna 510 239

Sverigedemokraterna 425 899

Kristdemokraterna 356 540 

Liberalerna 287 067 

Miljöpartiet 190 813

Feministisk Initiativ 132 118

Alternativ för Sverige 128 564

Vänsterpartiet 25 018 



Dela sidan: