Dela sidan:

EU har inte haft någon gemensam jämställdhetsstrategi sedan den tidigare löpte ut 2015, säger Amanda Lundeteg, vd på Allbright. Organisationen arbetar för ett minimikrav som gäller för alla. Utan krav, mål och uppföljning tenderar arbetet för jämställdhet att falla platt.

– Vi tagit fram en symbol för den kvinnliga rösten som representerar vikten av att få göra sin röst hörd, och friheten att använda den rösten var och som man vill. För även om kvinnor idag har haft rätt att rösta i 100 år så kämpar många fortfarande för rätten till en röst, säger Hanna Lundberg, art director på ANR BBDO i en kommentar.

Allbright arbetar för jämställdhet på ledande positioner i näringslivet det är därför naturligt att lyfta hundraårsjubileet för organisationen då de ser beslutet som ett av de viktigaste beslut inom jämställdhet i Sverige. Just i Sverige har andelen kvinnliga vd:ar har stagnerat. 2014 låg Sverige i EU-topp med 23 procent kvinnliga vd:ar, men de senaste fem åren har utvecklingen stått still och Sverige ligger numera på sjätte plats.

– Riktig förändring är inte något som kommer av sig självt. Den kommer först när man talar för den. Med rösten följer möjlighet att påverka, vare sig det är på jobbet, i skolan eller i hemmet – eller i EU-valet, säger Daniel Yousefi, copywriter på ANR BBDO.

Initiativet 100 år av rösträtt är en endagskampanj som bara går i dag den 24 maj - på dagen 100 år sedan kvinnor fick rösträtt i Sverige.

Arbetsgrupp:

ANR BBDO
Daniel Yousefi, Copy
Hanna Lundberg, AD
Andreas Lönn, CD
Jenny Canborn, PR-strateg
Hilda Carlsson, Produktionsledare
Gabriella Wollo, Projektledare
Adam Stark, Graphic design
Simon Bergström, Motion design
Camilla Rosenzweig, Final art

Allbright
Amanda Lundeteg, VD och talesperson
Maija Inkala, Kommunikatör
Omar Ajmal, Projektledare

Tack till:
Clear Channel
Atracta
Dagens Industri
ETC
Visual Art

 



Dela sidan: