Dela sidan:

I slutet av 2015 värvade Åkestam Holst Magnus Jakobsson från DDB Stockholm. Han blev creative director för byrån och fick frihet att sätta ihop ett kreativt team med nya konstellationer genom att NoA vid samma tid lanserade systerbyrån Round & Round. Under hans år på byrån har Åkestam Holst gått från en plats i skiktet bakom Forsman & Bodenfors till att bli den dominerande byrån i tävlingssammanhang.

De senaste fyra åren har byrån kammat hem 15 guldägg och 1100 watt. I slutet av 2017 prisades Åkestam Holst som årets internationella byrå av AdWeek. Därtill har Åkestam Holst lyckats skapa ett långsiktigt kommunikationskoncept att ösa ur för IKEA med "Där livet händer" efter några trögare år. Magnus Jakobssons framgångssaga kulminerade för några veckor sedan på Guldägget där han prisades med Guldskrift tillsammans med Fredric Thunholm och valdes in i Platinaakademin.

Nu väljer Magnus Jakobsson att lämna Åkestam Holst efter tre och ett halvt år. Såhär kommenterar North Alliance Sverigechef Petronella Panérus avskedet:

– Alla som känner Magnus vet att han är en sökande själ, så på det sättet kommer det inte som någon överraskning att han vill gå vidare. Och som byrå kan vi bara organisera oss så bra vi kan för att människor ska bli sitt bästa jag här och nu. Det tycker jag att vi har gjort för Magnus som också har haft sin mest framgångsrika tid just här under de senaste tre åren. Därför kan vi skiljas som vänner och bara önska Magnus lycka till i fortsättningen.

– Magnus inträde sammanföll också med att NOA startade Round and Round med flera kreatörer från ÅH, vilket öppnade upp för ett antal extremt bra nyrekryteringar, som sedan bidragit till byråns kreativa spets de senaste åren.

Hon berättar att Åkestam Holst inte kommer att tillsätta någon ny creative director på kort sikt.

– Det kreativa kollektivet kommer att ta ansvar precis som det alltid har gjort.

Vad säger kunderna?
– De som berörs respekterar Magnus beslut.

Vad har hans kreativa ledarskap tillfört Åkestam Holst sedan han kom?
– Magnus brinner självklart för kreativitet och kommunikation som gör skillnad, som en av landets främsta kreatörer vore det ju konstigt annars. Han har också varit duktig på att lyfta fram och ge plats för många kreatörer på byrån så att byråns hela leverans har kunnat hålla konsekvent hög kreativ nivå.

Hur skulle du säga att han har fått mandat med att genomdriva förändring och sätta sin egen prägel på byrån?
– Det mest konkreta är förstås att Magnus har kunnat rekrytera många duktiga kreatörer när ett antal försvann vid starten av Round & Round. I övrigt har det nog framför allt varit ett "happy marriage", kulturen på Åkestam Holst har passat Magnus och Magnus personlighet har mottagits med öppna armar av byråkollektivet på Åkestam Holst.

Vad tror du han kommer att gå vidare till?
– Det får han förstås berätta om själv så småningom.

Vilka av hans kvalitéer värderar du högst?
– Magnus kan få mig att skratta i nästan vilket sammanhang som helst.

Hur har ni kompletterat varandra i ert ledarskap?
– Jag tror vi kompletterar varandra bra eftersom vi har ganska olika personligheter. Men byrån har inte letts av Magnus och mig, det är många fler inblandade.

Har det funnits ett missnöje med hans sätt att leda från delar av medarbetarna på Åkestam Holst?
– Att prestera på den nivå som Åkestam Holst gör som reklambyrå är förknippat med extremt hårt arbete och krävande på ett sätt som den som inte befunnit sig innanför väggarna på den här typen av organisation nog har svårt att förstå. Det innebär också att många väldigt högpresterande, kompetenta och viljestarka människor ska enas. Hur det ska ske på bästa sätt är ett ständigt diskussionsämne i en kreativ verksamhet och där är Åkestam Holst inget undantag. Alla kan inte vara lyckliga varje dag, men resultatet för byrån de senaste åren talar sitt tydliga språk. Den nivå vi har nu, hade vi inte haft om inte byrån som helhet hade varit nöjd med det kreativa ledarskapet. Frustrerade människor gör inget bra jobb.

I intervjun med Magnus Jakobsson som Göran Åkestam gjorde för några veckor fick man bilden av att han har väldigt hårda krav på leveransen. Hur skulle du säga att han har bidragit till att förändra kulturen?
– När man får sådana exceptionella framgångar som de senaste åren glömmer man lätt att Åkestam Holst har varit en toppbyrå i Sverige under nästan 20 år och varit topp i Guldägget även före Magnus tid och till exempel "International Small Agency of the Year" i AdAge redan 2012. Men självklart, har man ansvar för byråns kreativa leverans så Ska man ställa hårda krav och Magnus vågade kanske tydligare än tidigare uttala ambitionen att vara nummer ett.

Vilka är dina starkaste minnen tillsammans med Magnus från er gemensamma tid på NoA?
– Det är från första gången vi träffades och diskuterade om Magnus skulle börja på ÅH. Vi sågs hemma hos mig, jag hade ansträngt mig och gjort chia-pudding, äggröra och gröna drinkar. Borde funka tänkte jag. 2,5 timmar senare skildes vi åt efter att min katt hoppat upp i Magnus knä ett antal gånger innan Magnus började nysa och förklarade att han är allergisk mot katter. När han gått såg jag att han inte rört några av mina kulinariska mästerverk. Men vi blev vänner.

Ni har nyligen flyttat in Tulehuset och vikten av ökat samarbete mellan avdelningarna. Det finns andra exempel på byråer (däribland Saatchi & Saatchi) där kreatörer flytt när reklambyrån ska börja samarbeta tätare med andra enheter. Hur har det här fungerat för Magnus Jakobsson?
– Jag vet att NOA-idén var ett av skälen till att Magnus ville börja här för 3,5 år sedan, så att vi nu gör ännu mer verklighet av visionen tror jag snarare gör det svårare för honom att lämna. Vi jämför oss inte så gärna med andra nätverk eftersom vi själva skapar vår framtid varje dag, just vår typ av familj har ju inte existerat tidigare.

– Åkestam Holsts kultur har alltid byggt på ett mycket starkt kollektiv och det har visat sig gång på gång att gruppen är större än individen. Därför känner vi trygghet att även den här förändringen kommer leda till en massa bra saker, även om det förstås alltid är tråkigt att skiljas från duktiga personer som man delat vardagen med. Med Magnus förlorar jag en kollega, men har vunnit en vän för livet.



Dela sidan: