Dela sidan:

Det blev sju pennor för de svenska bidragen i årets upplaga av D&AD som tillkännagavs på en gala i London under torsdagen. Det är hälften så många som under fjolåret (14) och ännu sämre än 2017 (20). Historiskt sett är det här det sämsta utfallet för svenska byråer i tävlingen sedan 2002 då Sverige bara lyckades kamma hem två pennor. Med utfallet hamnar Sverige efter länder som Sydafrika, Spanien, Colombia, Nya Zeeland, Thailand och Singapore. Sverige hade 22 bidrag på shortlist.

Penna Kampanj Byrå Annonsör
Wood Pencil Pump it up Forsman & Bodenfors Volvo Cars
Wood Pencil Billboards Beyond Borders Åkestam Holst Reportrar utan Gränser
Wood Pencil The Out of Home Project Prime Clear Channel
Wood Pencil Bokiño – A Logotype for Little and Big Bedow Bonnier
Graphite Pencil Community Cola The Studio Schmeckt
Wood Pencil Dancing on Ice - Polar Bear & Squirrel Fablefx ITV
Wood Pencil Proud Trams Forsman & Bodenfors Västtrafik


Totalt delades sex svarta pennor ut och Droga 5 utsågs till årets reklambyrå. Byrån som nyligen köptes upp av Accenture vann även en svart penna i kategorin TV Commercial Campaigns och i manuskategorin för New York Times-kampanjen "The Truth is Worth It".

Övriga svarta pennor gick till:
• BWM Dentsu i kategorin Digital Design för "Project Revoice" 
• Wieden + Kennedy i kategorin integrerat för Nike kampanjen "Dream Crazy" med Colin Kaepernick.
• Xbox Adaptive Controller av Microsoft i kategorin Product Design 
• Viva La Vulva av Somesuch och AMVBBDO för Libresse som ville skapa mer positiva attityder bland kvinnor till sina egna kön. 

Skattesmällen för Apple i Norden –  396 miljoner
Apple åker på en skattesmäll i Norden. It-jättens svenska dotterbolag tvingas betala 396 miljoner kronor i uteblivna skatter till danska och svenska myndigheter. Det rapporterar  DI Digital. Apple har redovisat för låga intäkter i Norden mellan 2014 och 2017 och har på så sätt betalat in för lite bolagsskatt.

Amazon jobbar på en enhet som kan läsa av mänskliga känslor
Vad vet de digitala jättarna inte om dig vid det här laget? Nu rapporterar flera amerikanska medier att Amazon med en wearable som ska kunna fastställa en användares känslomässiga tillstånd. Bloomberg var först att rapportera om nyheten med hänvisning till interna dokument. Nyheten kommer kort efter att företaget fått ett patent som låter Alexa avgöra användarnas humör och svara med hänsyn till röstläget.

Nu är antalet fejkkonton på Facebook lika många som användarna
Under första kvartalet 2019 raderade Facebook 2,2 miljarder fejkkonton. Det är nästan lika många aktiva användare som plattformen har i månaden (2,4). Det rapporterar AdWeek. Det går att jämföra med sista kvartalet 2018 då Facebook raderade 1,2 miljarder fejkkonton. 

Här är Generations Z:s favoritvarumärken
I en studie från Morning Consult's baserade på attityderna bland amerikanska Gen Z's har resulterat i en lista över de unga konsumenternas 25 favoritvarumärken. I studien har respondenterna fått svara på frågor kring trovärdighet, preferens och påverkan. Techbolagen dominerar listan med Google, Netflix och Youtube på de tre topplatserna. Det rapporterar AdWeek

1) Google
2) Netflix
3) Youtube
4) Amazon
5) Oreo
6) Playstation
7) Walmart
8) Target
9) Doritos
10) Nintendo 



Dela sidan: