Dela sidan:

Spelreklamens omfattning och utformning har varit en av årets stora frågor, såväl inom marknadsföringsbranshcen som hos allmänheten.

Nu väljer Reklamombudsmannens opinionsnämnd, RON, att fälla tre spelbolag för vad man anser är vilseledande reklam. Alla anmälningar är inlämnade av privatpersoner.

iGame fälls för en 20 sekunder lång reklamfilm som gått i Kanal 8. I filmen säger en karaktär att spelbolaget erbjuder bonusar på upp till 2000 kronor, helt utan omsättningskrav. Trannel International Ltd, bolaget bakom barumärket iGame, menar att att tittarna bör förstå att det inte blir några bonusar om de inte omsätter en viss summa. Den förklaringen gillas dock inte av RON som hänvisar till Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadsföring (ICC:s regler) artikel 5 och 8. 

För spelbolaget Hajpers del är det en 20 sekunders lång reklamspot som fälls då även den anses vara vilseledande. I radioreklamen påstår annonsören att en spelare kan ha sin vinst på kontot inom 15 minuter. I själva verket är det dock utbetalningen från Hajper som går iväg inom 15 minuter, därefter tar det en bankdag innan spelarna fått in pengarna på kontot. Hajper bestrider att reklamen skulle vara vilseledande. Även den reklamen fälls av RON med hänvisning till artikel 5 i ICC:s regler.

Slutligen fälls även Madalorian Technologies Ltd:s varumärke Prank Casino för vad RON anser är vilseledande marknadsföring. I Prank Casinos fall gäller det en annons på deras egen sajt som hävdade "10% payback till alla", något anmälaren ansåg vilseledande då det endast gällde sajtens så kallade "slotspel". Annonsören själv menar att det lite längre ned på sajten framgår att återbetalningen endast gäller slotspel, en förklaring som RON inte köper. Även de fälls med hänvisning till artikel 5 i ICC:s regler.



Dela sidan: