Dela sidan:

När Helena Westin i fredags valdes till ny ordförande i Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm, var det en av branschens mest erfarna som gör comeback. Med 30 år i branschen och med tunga positioner från både kund, byrå och mediesidan är frågan om det finns någon lika meriterad.

Hon satt som vd redan när den legendariska reklambyrån Paradiset, sedermera DDB, hade sina glansdagar i slutet av 90-talet. Ungefär samtidigt var hon med och lade grunden för Pride Stockholm, ett av Sveriges allra största evenemang som fått ett otal spinoffs runtom i landet. 

– Jag är så gammal att jag varit med när reklambyråer och marknadsavdelningar kunde diktera vad det svenska folket skulle prata prata om, skrattar hon. Och jag har fortfarande än orubblig tro på kommunikationens kraft.

Det var dock inte självklart att hon skulle tacka ja till ordförandeskapet när hon först fick frågan.

– Min första tanke var "Oj, oj, oj". Branschen befinner sig i fullkomlig omvälvning och det är inte helt klart vart vi kommer att landa. I slutändan var det min tro på kommunikationen samt att det är ett ärofyllt uppdrag att få vara med och leda branschen in i framtiden.

Styrelseuppdrag har hon erfarenhet så det räcker och blir över av. Sedan hon för fem år sedan lämnade rollen som senior rådgivare på pr-byrån Jung har hon suttit i styrelser för bolag som SVT, Spoon, Rättviseförmedlingen och Identity Works.

– Precis som David Orlic tror jag att en styrelseordförandes uppdrag på många sätt handlar om att leda en organisation från styrelserummet. Det är inte alltid helt enkelt men jag tror att min erfarenhet, som rymmer både lyckade och mindre lyckade uppdrag, kommer att hjälpa till.

Hur ser du på Komms roll och uppdrag?

– Den perfekta branschorganisationen både stöttar och utmanar sina medlemmar. Samtidigt ska vi vara kraften som hjälper byråerna med att kika runt hörnet och se vad som kommer härnäst, att fungera som en plattform för dialog. Vis av erfarenhet vet jag att byråerna i dag är så upptagna av sina uppdrag att det inte alltid hinns med. Kommunikation är en av människans viktigaste krafter och kan vi stötta de experter och förmågor som finns kan vi lyfta hela Sverige.

Det senaste året har Komm jobbat mycket med att lansera sina effektprinciper, principer som tagits fram tillsammans med både akademiker och experter från olika medlemsbyråer. Om strategin med att periodvis fokusera på ett område är någonting Komm kommer att fortsätta med är inget Helena Westin tagit beslut om.

– Det vore konstigt om jag hade en superklar bild av vad jag skulle göra, det är nästan med flit som jag inte lagt upp någon plan. De närmsta månaderna kommer jag snarare träffa så många medlemmar som möjligt och höra vad de har för frågor och önskemål.

Även om hon haft några år borta från operativa uppdrag inom kommunikationsbranschen har hon genom sin roll som ledamot i Reklamombudsmannens Opinionsnämnd kommit i nära kontakt med den.

– Ibland kan jag bli mörkrädd när jag läser ärenden som kommer in. Samtidigt är det många byråer som lyckats anpassa sig till det nya kommunikationslandskapet. I dag slutar inte längre jobbet när kampanjen lanseras, snarare är det då det börjar och där är jag imponerad av det arbete många byråer gör.

Helena Westin lyfter även fram reklam- och kommunikationsbranschens samhällsansvar. Även om byråer och marknadsavdelningar är långt mycket mer profesionalliserade än för 20-30 år sedan finns det fortarande mycket kvar att göra. 

– Bill Bernbach (B:et i DDB, reds. anm) sa en gång "All of us who professionally use the mass media are the shapers of society. We can vulgarize that society. We can brutalize it. Or we can help lift it onto a higher level."

Hon exemplifierar med de senaste veckornas debatt kring olika EU-valsannonser. Mest uppmärksammad har Sverigedemokraternas kampanj där de anklagar Socialdemokraterna för nazistanstrukningar varit.

– Det är ett smutskastande man kan bli väldigt trött på. Där har branschen och Komm ett ansvar att prata om både moral och etik och se till att det blir en levande dialog snarare än något som dyker upp när frågorna aktualiseras.



Dela sidan: