Dela sidan:

Max har länge varit ett av de varumärken som allra tydligast försökt profilera sig i miljö- och hållbarhetsfrågan. Hamburgerkedjan har länge haft växtbaserade alterntiv på menyn och har även satsat hårt på att klimatkompensera för sina produkter. För en tid sedan fälldes man dock i Reklamombudsmannens Opinionsnämnd för copyn "Varje tugga bidrar till ett bättre klimat", en formulering som RON ansåg vara vilseledande.

Nu lanserar man ett nytt filmkoncept, signerat Acne, som även det tar sikte på hållbarhetsfrågan. I lanseringsfilmerna vill man även ge varumärkets slogan, "Sveriges godaste burgare", en vidare mening.

– Smak är vår stora passion och det blir ännu godare om det också är hållbart. Max jobbar ständigt med att minska sin klimatpåverkan och att lansera nya goda produkter. Det nya långsiktiga filmkonceptet låter oss i princip lyfta vilka ämnen vi vill, på ett underhållande sätt, säger Tobias Karlsson, marknadschef på Max.

Enheterna kommer att synas på TV, Youtube och sociala medier. Filmerna är regisserade av Joakim Behrman.

– Både vi och Max har haft en önskan om att renodla kommunikationen och fokusera på enklare budskap. Vårt fokus har varit att göra MAX mer subtila och låta allt bra som Max gör tala för sig självt. Bara för att man gör något gott, behöver man för den sakens skull inte skrika ut det eller vara gravallvarlig, säger David Aronson, senior copywriter på Acne.

Arbetsgrupp:
Byrå: ACNE
Executive Creative Director: Johan Bello
Senior Copywriter: David Aronson
Copywriter: Olivia Widmark
Art Director: Sara Edbom
Art Director: Chris Hagberg
Art Director: Malin Nyström
Strategist: Niclas Norström
Account Director: Andreas Hallgren
Senior Account Manager: Emelie Thorén
Final art: Henrik Åkerberg
Executive Producer: Kristofer Larsson
Director: Joakim Behrman
Director of Photograpy: Simon Rudholm
Editor: Simon Pontén
Kund: MAX Burgers
Chief Marketing Officer: Tobias Karlsson
Head of Advertising: Hanna Berglund



Dela sidan: