Dela sidan:

Brytpunkten är här. Digitala annonsformat kommer stå för hälften av de globala medieinvesteringarna 2020 om tillväxten håller i sig, enligt en ny rapport från researchfirman Warc. På åtta marknader, inklusive de tre största, står redan internet för majoriteten av investeringarna. I USA skedde det förra året, medan Kina och Storbritannien hade sin brytpunkt redan 2016.

Warc identifierar tre områden som ligger bakom tillväxten: de digitala investeringarna har växt fem gånger så snabbt som traditionella medier, mobilen är enorm (den kommer stå för 95 procent av ökningen) och display såsom banner-annonser och online video är den största bidragande faktorn. Online video har till exempel växt med 33 procent globalt sedan 2015.

Ett år sedan GDPR – Facebook har störst problem med lagen
Facebook och deras bolag Instagram och WhatsApp har varit de som dragit på sig flest utredningar efter att GDPR trädde i kraft för ett år sedan. Irländska dataskyddskommissionen (DCP), där företagen har kontor och har hand om personlig data, meddelar att de har startat 19 utredningar, där 11 fokuserar på just de här jättarna. Twitter och LinkedIn ska också ha drabbats, rapporterar BBC.

De vanligaste problemen som blir föremål för utredning är behandlingen av personuppgifter, brist på insyn i hur företagen samlar in personuppgifter.

– Det har varit en ökad medvetenhet bland individer om deras datarättigheter sedan GDPR kom in, säger Graham Doyle, DPC: s kommunikationschef till BBC.

Annonsallians i kampen mot techjättarna
Axel Springer och Funke startar en gemensam säljorganisation tillsammans med RTL Groups och Gruner+Jahrs. Detta för att få mediebyråer och annonsörer att dra tillbaka sina investeringar från techjättar som Google och Facebook, skriver Digiday. Tillsammans har publicisterna en gemensam räckvidd på 50 miljoner unika användare varje månad.

Meredith säljer Sports Illustrated
Gårdagen bjöd på en jätteaffär i mediebranschen. Meredith säljer Sports Illustrated för 11 miljoner dollar till Authentic Brands Group, varumärket som äger bland annat Juicy Couture och Nautica. Sports Illustrated gick till Meredith som en del av köpet av Time Inc i januari 2018. Sports Illustrated har utöver tidningen utvecklat en stor affär kring bland annat baddräkter, som Authentic Brands nu kommer ta över. Sports Illustrated grundades 1954.

Alibaba vill listas i Hongkong
E-handelsjätten Alibaba, idag listad på New York-börsen, överväger en sekundär listning och resa 190 miljarder kronor i Hongkong, rapporterar Bloomberg. Alibaba noterades på Wall Street 2014 och reste rekordbeloppet 25 miljarder dollar.

Gotlands tidigare landshövding till 2050
Hållbarhetsbyrån 2050 plockar in Gotlands tidigare landshövdning och styrelseproffset Cecilia Schelin Seidegård som ny styrelseordförande, enligt ett pressmeddelande. 2050, som grundades 2013 har vuxit från tre till 21 konsulter på kontoren i Stockholm, Malmö och Linköping. Cecilia Schelin Seidegård efterträder grundaren Nina Ekelund på posten.



Dela sidan: