Dela sidan:

Spelarna som har avbildats är VM-aktuella landslagsspelarna Kosovare Asllani, Nilla Fischer, Hedvig Lindahl och Caroline Seger. Statyerna kommer att synas på olika platser runtom i Sverige i sommar. Aftonbladet, Expressen, DN, SvD och TT är fem av nyhetsmedierna som plockade upp nyheten i onsdags och då är det premiär för kampanjen i köpta medier först i kväll med tyngdpunkten på tv. Football Forevher kommer även att synas utomhus och på displayytor. Bakom kampanjen ligger den digitala reklambyrån Isobar.

Utgångspunkten för Coca-Cola och Svenska Fotbollsförbundet är att kvinnliga landslagsstjärnor är relativt okända för allmänheten delvis till följd av bristen på medial synlighet. I andra hand är det först på senare år som damfotbollsspelare börjat synas i marknadsföringen på allvar.

– Vi behöver se fler kvinnliga fotbollsspelare hyllas och ta plats som idrottsstjärnor. Vi är mitt inne i en positiv förändring och genom att arbeta tillsammans för ett jämställt fotbollssverige kan vi påverka bilden av, och intresset för, damfotbollen. Det känns stort att jag är en av fotbollsspelarna som nu avbildats och jag är väldigt stolt över att vara en del av Football Forevher, säger Caroline Seger, fotbollsstjärna och lagkapten för svenska landslaget i ett pressmeddelande.

Målsättningen med Football Forevher är att genom ökat synlighetet påverka attityder och intresset för damfotboll vilket i förlängningen gagnar jämställdheten.

– För oss är det en självklarhet att ha en jämställd sponsring i vårt samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Som sponsorer känner vi ett ansvar att påverka och driva positiv förändring för att uppnå ett jämställt fotbollssverige. Sveriges damlandslag är en stolthet för svenska folket och vi är tacksamma att kunna exponera vårt varumärke tillsammans med dessa fantastiska fotbollsstjärnor. Vår förhoppning är att avbilderna kommer att bidra till ökad synlighet för damfotbollsspelare och ha en positiv inverkan på fotbollssverige, säger Olivia Enquist, marknadsdirektör på Coca-Cola i en kommentar.

– Ökad jämställdhet och att alla – kvinnor och män, flickor och pojkar – ska ha samma förutsättningar att spela fotboll, är en de viktigaste frågorna SvFF driver. Vi ser en positiv utveckling, men det finns mycket kvar att göra. En viktig sak vi och våra partners tillsammans kan göra för att påverka bilden av fotbollen i Sverige, är att skapa större synlighet och stjärnstatus kring våra landslagsspelare. På så sätt påverkar vi också det kommersiella värdet på damfotbollen. Football Forevher är ett initiativ som bidrar till just detta på ett väldigt tydligt sätt, säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet i en kommentar.

I dagsläget får kvinnliga idrottare 20 procent av medieutrymmet. Att kvinnliga fotbollsspelare får mindre uppmärksamhet och sämre ekonomiska förutsättningar motiveras ofta utifrån att marknaden styr vad spelarna 'förtjänar', säger Mattias Melkersson, fil. Dr i Idrottsvetenskap, Malmö Universitet: 

– Men för att uppnå en jämställd fotboll och påverka marknaden krävs en attitydförändring, att kvinnor och mäns idrottande värderas lika. Genom handlingar, erkännanden och språk påverkar privatpersoner, media och sponsorer hur damfotbollen uppfattas. Det krävs alltså en beteendeförändring i attityd för att påverka synlighet och intresse; för att kvinnliga fotbollsspelare ska ses som stjärnor behöver de också ges legitimitet som stjärnor, 

De fyra avbilderna kommer att visas för första gången utanför Gamla Ullevi i kväll den 31 maj, när Sverige möter Sydkorea i VM-genrepet. Därefter kommer de att åka på en turné genom Sverige, med bland annat stopp i respektive spelares hemkommun.



Dela sidan: