Dela sidan:

Miltton Labs grundades sommaren 2015 när den finska kommunikationskoncernen Miltton Group startade en svensk filial tillsammans med Fredrik "Feffe" Andersson, Martin Borgs och André Assarsson. De tre var redan då veteraner inom den politiska pr- och pa-svängen och hade bland annat jobbat med Moderaterna på olika sätt.

Inledningsvis ville man inte kalla sig för en byrå utan snarare ett konsultföretag som tar fram digitala produkter för dagens och morgondagens kommunikatörer. Ett slags mål var att ha fler programmerare än kommunikatörer.

– Vi tar fram digitala produkter och och verktyg som inte finns i dag. Vi ska bli ett Uber för kommunikatörer och göra allt det som behövs men som inte finns i dag. Det blir som en experimentverkstad, berättade Martin Borgs, som sedan dess lämnat för Moderaterna, när Miltton Labs öppnade upp.

Sedan dess har mycket hänt. Våren 2018 klev den tidigare Bonnier News-vd:n Gunilla Herlitz över vd-positionen med uppdrag från de finska ägarna om att trycka plattan i mattan. Tanken var att använda Miltton Groups finansiella musker till att driva både organisk och förvärvsdriven tillväxt. Ett första köp offentliggjordes bara fem månader senare när Miltton Labs förvärvade kommunikationsgruppen House of Friends för närmare 60 miljoner kronor. I gruppen ingår reklambyrån Scholz & Friends, CRM-byrån Friends & Tactics, marketing automationbyrån Friends & Insights, produktionsbolagen Paramix och Bell & Light, produktionsbyråerna Done by Friends och Blomqvist & Co, digitalbyrån True Friends och content marketingbyrån Friends & Content. Innan uppköpet omsatte gruppen cirka 100 miljoner kronor.

Tanken är att Gunilla Herlitz, som var med och drev igenom en hård digitaliseringsresa inom Bonniers största titlar, med sin erfarenhet ska stötta både företaget själva men även kunder som vill genomföra en digital transformation.

– Digital transformation handlar om förändring. Att optimera den existerande affären och samtidigt skapa nya produkter och tjänster. Att förändra en företagskultur. Och det är precis det som jag jobbade med inom Bonnier. Självklart har jag lärt mig otrolig mycket och samlat på mig erfarenheter som jag hoppas kunna hjälpa andra med, har Gunilla Herlitz tidigare berättat för Resumé.

Och nu har även grundaren André Assarsson, som fungerat som digital chef och lett Miltton Labs utbildningar inom digital opinionsbildning, lämnat byrån. Den tidigare Moderatpolitikern och Prime-konsulten kritade för ett par veckor sedan på för Facebook där han får en roll som "Government, Politics & Advocacy Partner Manager".

Resumé har sökt Fredrik Andersson och Gunilla Herlitz för en kommentar.



Dela sidan: