Dela sidan:

Vi lever i en tid där alltmer ska klämmas in på lika många timmar som tidigare. Det finns helt enkelt mer att göra, men det är fortfarande 24 timmar på ett dygn.

En typisk grej som får stryka på foten när vardagen ska sys ihop är en öl med kompisar, såväl nya som gamla. I en ny kampanj, framtagen av Åkestam Holst och Making Waves, vill Norrlands Guld göra något åt samhällsproblemet som är avbokade öl-dejter. För att frågan "Ska vi ta en öl i veckan?" ska få lite mer tyngd har varumärket tagit fram tjänsten och sajten "Ölavtalet". På sajten kan besökarna skapa ett avtalsförslag där tid, plats och besökare specificeras och de som skriver under blir juridiskt bundna att fullfölja sina åtaganden. Parterna skriver under med Mobilt BankID.

– Vi vill att folk ska sluta boka av sina träffar. Med den här tjänsten ger vi folk ett verktyg att förvandla tomma löften till faktisk handling och att ses på riktigt. En öl som inte blir av, är ju ingen öl, säger Charlotte Liljewall, produktchef på Norrlands Guld.

Kampanjen, del av reklamkonceptet "När du vill vara tillsammans för en stund", kommer utöver via tjänsten även att tas ut i film, utomhus, print och natives. För ett år sedan fick Norrlands Guld-produkterna en uppdaterad skrud och förra året uppmärksammades varumärket för sin VM-kampanj där man använde ölskummet som mediekanal.

Arbetsgrupp:

Uppdragsgivare Norrlands Guld/Spendrups

Charlotte Liljewall, Henrik Åström

Arbetsgrupp Åkestam Holst:

Fredrik Burman. Projektledare

Bella Lagerquist, Produktionsledare

Joakim Khoury, AD

Martin Noreby, AD

Daniel Vaccino, Copywriter

Magnus Jakobsson, CD

Anna Forsberg, Formgivare

Lina Stenberg, Filmproducent

Arbetsgrupp Making Waves:

Tobias Melén Backend Developer

Olaf Dlugosz Backend Developer

Carina Tjällén Frontend Developer

Olga Makaronskaja UX Design

Andrea Verroca Project Management

Produktionsbolag: Camp David

Regi: Robert Jitzmark



Dela sidan: