Dela sidan:

Resumé har tidigare rapporterat om Football Forevher där Coca-Cola och Svenska Fotbollsförbundet vill lyfta och öka uppmärksamheten för damfotboll. I ett första steg hyllade fyra kvinnliga fotbollsspelare personidentisk avbild i cement.

I fredags var det premiär för Isobars kampanjfilm. Här använder sig arbetsgruppen av det mycket uppmärksammade talet som Nilla Fischer höll i samband med att hon tilldelades Diamantbollen som Sveriges bästa fotbollsspelare vid Fotbollsgalan i november 2018. 

"Jag vet hur det känns att bli hånad av killarna över fotbollen. För att du inte är tillräckligt bra eller för att du helt enkelt är bättre än de. Jag vet hur det är att spela på en mindre plan, med ett mindre mål och en lättare boll. Jag vet exakt hur det känns. Vi spelar för sporten, vi spelar för livet. Så till alla tjejer, sluta aldrig spela fotboll, sluta aldrig kämpa för jämställdhet.", är budskapet som nu blir en del av kampanjen.

Utgångspunkten för Coca-Cola och Svenska Fotbollsförbundet är att kvinnliga landslagsstjärnor är relativt okända för allmänheten delvis till följd av bristen på medial synlighet. I andra hand är det först på senare år som damfotbollsspelare börjat synas i marknadsföringen på allvar.

Kampanjen kommer att gå i TV, OLV, bio, sociala medier, display, OOH, DOOH under sommaren.

Utöver avbilderna har även sex damlandslagsspelare gjorts synliga på Coca-Colas flaskor i Sverige. De exklusiva flasketiketterna finns i butik fram till sensommaren. Som konsument kan du även supporta din hemmaklubb genom en kod-i-kork-kampanj.

Beställare: Coca-Cola i Sverige
Kreativ byrå (reklam, PR och sociala medier): Isobar
Produktionsbolag film: Slutet är nära
Produktionsbolag avbilder: Goodbye Kansas Studios och Fixas
Mediebyrå: Carat
Butikskampanj: United



Dela sidan: