Dela sidan:

Ikeas Simpsons-kampanj har ökat trafiken med 50 procent
I förra veckan väckte Ikea i Förenade Arabemiraten uppmärksamhet för att ha återskapat tre ikoniska vardagsrum genom produkter i möbeljättens sortiment. Det rör sig om rummen som syns i serierna "The Simpsons", "Friends" och "Stranger Things". Allt skapat under parollen "Ikea Real Life Series" av Publicis i Spanien. Nu berättar byråns ecd Eduardo Marques mer om arbetet bakom kampanjen i en intervju med Adweek. Från start hade man en lista över 60 tv-serier, som då slutligen reducerades till tre.

– Vi har mycket mer kvar att göra, inte bara för att den här kampanjen skapar ändlösa möjligheter, utan också för att folk frågar efter mer, säger han.

Eduardo Marques är förvånad över responsen – och att en printkampanj kunde gå så bra digitalt.

– Det är förmodligen den mest delade Ikea-kampanjen någonsin. Men inte bara det. "Ikea Real Love Series" har verkligen boostat kärleken för varumärket och drog en helt galen trafik till sajten – 50 procent fler besök bara under den första helgen vi lanserade.

Det framgår dock inte i intervjun om Ikea har sålt fler möbler.

Sedvanlig pr-effekt för Apple under konferens
På måndagskvällen höll Apple sin utvecklarkonferens WWWDC, där en av nyheterna var att man lanserar det nya operativsystemet Mac OS Catalina. Precis som alltid när Apple håller konferenser var rapporteringen stor. En slagning i Retriever visar att svensk press under det senaste dygnet skrivit 190 artiklar om Apple. Detta att jämföra med samma datum i april, då det skrevs 106 artiklar om bolaget.

Tiktok öppnar upp för ny marknadsföring
Den omåttligt populära appen Tiktok har släppt en betaversion för annonsköp som just nu ett utvalt antal byråer får prova. Just nu testar de intressebaserad targeting, skräddarsydd målgrupp och pixel tracking, enligt Digiday som pratat med fyra byråchefer. Dessa möjligheter finns vid sidan av targeting genom ålder, kön, geografisk plats, operativsystem och nätverk. Enligt Digiday ska Tiktok släppa en betaversion som blir tillgänglig för fler i juli.

Twitter upp till kamp mot falsk information
Twitter har köpt den brittiska startupen Fabula AI, som skapar teknologi som innehåller möjligheten att identifiera falsk och vilseledande information. Detta genom att titta på hur fejkat innehåll sprids jämfört med vanliga nyheter. Köpet ska stärka Twitters maskininlärningskapacitet, meddelar bolaget i ett uttalande. Det skriver Techcrunch.

AT&T lanserar "Netflix-dödare"
Mediebolaget AT&T vill trappa upp konkurrensen mot och utmana Netflix. De kommer att lansera en streamingplattform för film, tv-serier och dokumentärer i början på nästa år. Senare samma år är tanken att plattformen ska öppna upp för annonser. Hur ska de då slå Netflix? Tanken är att erbjuda "mer", helt enkelt. Fler filmer, fler tv-serier och fler dokumentärer. Det skriver Adage.



Dela sidan: