Dela sidan:

Sedan 1931 har larmsystemet "Viktigt meddelande till allmänheten", i folkmun kallat "Hesa Fredrik", testats klockan 15 den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december. Så även i går.

Men den här gången "kapades" systemet av Pressbyrån och Åkestam Holst. Klockan 15 slog Pressbyrån igång en blixtkampanj som syntes i sociala medier, digitalt och DOOH. I kampanjen aviserades skämtsamt att det inte var på grund av en nationell kris som larmsystemet ljöd, utan för att Pressbyrån bjöd in till nationellt tre-fika då kunderna kunde köpa kaffe för en femma.

– Något som normalt påminner om hot, blev en tanke om gemenskap och vänskap över en fika, säger Adam Reuterskiöld, copywriter på Åkestam Holst, som är en av kreatörerna bakom kampanjen.

– Kan vi bidra till en stunds värme och lite samvaro gör vi gärna det, oavsett om det är en date eller arbetsgänget som tar en liten välbehövlig paus och fyller på batterierna, säger Amanda Mompalao de Piro, marknadschef på Pressbyrån.

Reklambyrå: Åkestam Holst NoA

Produktionsbolag: BKRY NoA



Dela sidan: