Dela sidan:

Vad var det egentligen som gjorde Svensk Reklam så framgångsrik och vad var det som gjorde att reklamare hade storbolagens öra och förtroende på ett helt annat sätt än idag?

Dels fanns det starka ledargestalter som med ett ben djupt nere i företagens egen värld förstod sina uppdragsgivare väl medan de stod med det andra benet nere i reklambyråns konceptuella värld och kunde därmed agera garant för att kreativiteten verkligen riktades åt rätt håll. Idag är det extremt ovanligt att någon art director, copywriter eller ens någon projektledare har hela den bilden.

Det fanns en framtidstro och en optimism som ofta saknas nu och det fanns heller inte så mycket politik att ta hänsyn till. Det är en grannlaga uppgift att på djupet bena ut exakt var problemen finns men jag tänkte beröra några viktiga områden.

Idag har man befordrat produktionsledaren till projektledare och kundansvarig. Tidigare var projektledaren ofta både kundansvarig och strategiskt ansvarig och här har vi också en stor del till varför reklambyrån degraderat sin egen leverans. Emellertid har detta resulterat i att det finns få riktigt kompetenta projektledare som på allvar kan utmana företagsledningen och agera bollplank. Jag skulle vilja påstå att jag bara känner till en svensk byrå som på allvar har den kompetens som krävs och den sitter tyvärr skild från reklambyrån i ett eget bolag men återfinns inom samma sfär. Den teoritunga strategiska kompetensen har flyttats till varumärkes- eller strategibyråer vilket är synd och skam. Om de istället kunde vara en del av reklambyrån - då skulle det kunna hända saker.

Alla byråer har blivit produktionsbyråer. När Claes Blomqvist startade sin byrå med affärsidén "ta hit skiten så löser vi det" så kunde han nog inte ana att resten av byråvärlden skulle ta efter.

Det finns heller inte många bondsöner från landsbygden inom reklamvärlden.

Jag har en välgrundad känsla att förr rekryterades det en hel del vanliga människor, dvs folk som stod med fötterna på jorden och hade en relativt vanlig bakgrund. Men det fanns även plats för lite udda individer med åsikter som kanske inte alltid var comme il faut.

Nuförtiden har reklam smält ihop med media och blivit lite av en egen värld med sina egna värderingar och har på så vis kommit rätt långt ifrån de uppdragsgivare man är satta att hjälpa.

Det pratas mycket om vikten av mångfald men i själva verket så är det väldigt viktigt att hysa ungefär samma sorts åsikter och syn på omvärlden. Jag tror inte detta är någon bra grogrund för skapande och kreativitet. Det måste få vara högt i tak och det måste få finnas en blandning mellan vanliga typer och kanske lite halvgalna för att få till dynamiken. Detta gäller även politisk åskådning.

Så här skrev en känd byråchef: "Att driva en reklambyrå innebär att låta flitens lampa lysa vid midnatt, att vara försäljare i stjärnklass, att ha djup köl i upprört vatten, att våga någonting, att ha framåtanda samt att vara ett geni då det gäller att hålla modet uppe på de män och kvinnor som arbetar i ett konstant tillstånd av spänning". Detta är fortfarande i högsta grad relevant.

Att få till ett klimat där både teoretiska stjärnor går i linje med de kreativa och sedan skaffa uppdragsgivare som förstår att värdesätta byråns leverans så att man verkligen utnyttjar den på rätt sätt är verkligen inte det lättaste.

Men jag liksom Voltaire är mycket starkt emot uppfattningen att vi lever i den bästa av världar, att allting redan är ordnat till det bästa och att det därför inte är någon mening för oss att försöka förändra världen på något vis. Jag uppmanar er alla till en revolution, ta tillbaka initiativet, stoltheten och modet att tro på att reklam som en mycket stark kraft som kan förändra och förbättra både företag och vår omvärld.

Eder förtrogne,

Carl Magnus Pantzar, brand strategist, CMK.



Dela sidan: