Dela sidan:

Sommaren 2015 grundades Stockholm Open, numera SthlmOP, av Maja Bredberg (F&B), Lamin Sonko (Jung) och David Orlic (Prime). Trion berättade vid lanseringen att det var dags för reklambranschen att bredda sin rekryteringsbas och ta tillvara på den kompetens som finns i landets ytterstadsområden.

– År 2020 har 20 procent av Sveriges befolkning utländsk bakgrund. Det här är ett sätt att öppna upp kommunikationsbranschen och säkra den kompetens som vi behöver i framtiden, berättade Lamin Sonko.

Projektet utgår från ett samarbete mellan byråer, Berghs School of Communication och Stockholms Stad. Ungdomar mellan 17-19 kan söka sommarjobb på någon av byråerna, jobb som finansieras av Stockholms Stad. På byråerna får de jobba med projekt som på olika sätt kan lösa problem för Stockholms Stad. Under tre veckor får en annars underrepresenterad grupp chansen att upptäcka och utforska kommunikationsbranschen. I slutet av sommaren får mellan sex och tio av dem stipendier till utbildningar vid Berghs.

– Vi är nu inne på femte upplagan och över 80 procent av de medverkande byråerna har varit med tidigare. Det är inte bara ett fint bevis på deras engagemang, utan visar också på värdet som projektet skapar för alla inblandade, säger Lamin Sonko.

Inledningsvis var en handfull byråer och ett drygt tjog studenter inblandade men i sommar kommer 35 byråer att öppna sina dörrar för 300 studenter. Toppnoteringen nåddes dock 2017 då 45 byråer deltog. Totalt har cirka 1000 ungdomar fått sommarjobb via projektet. SthlmOP har även fått efterföljare i både Malmö och Göteborg och uppmärksammats internationellt.

– För oss handlar det om att ge de talanger som finns möjligheten att visa upp sin förmåga och ambition. Om tio procent av deltagarna i SthlmOp söker sig vidare till branschen är det 200 byråledare, kreatörer och entrepenörer på tio år. Det ger effekt på sikt, säger David Orlic.

David Orlic säger att man från början såg SthlmOP som ett tio år långt projekt. Nu har man kommit halvvägs och fått löften från Stockholms Stad att fortsätta i minst tre år till. Att projektet kunnat fortlöpa har lett till att man i dag har en alumniverksamhet och kan ha med sig tidigare studenter som får berätta om sin resa.

– Ser man en person med liknande bakgrund och erfarenhet som en själv, sänks tröskeln till att se sig själv i den positionen.

Under de första åren fanns en tanke på att ta SthlmOP internationellt. Plattformen är så kallad "open source" och finns tillgänglig gratis till den som vill använda den. Internationellt finns dock inte samma möjligheter till offentligt finansierade sommarjobb och hittills har det bara resulterat i enstaka pilotprojekt.

– Internationellt är den springande punkten finansieringen.

Men SthlmOp är inget välgörenhetsprojekt. Initiativet har ett ramavtal med Stockholms Stad och i slutet av sommaren utvärderas projektet. Deltagarna får svara på frågor om hur deras kunskap om kommunikationsbranschen förändrats, om de kan tänka sig jobba i branschen och de tror att de kommer få nytta av kunskaperna i arbetslivet.

– Det krävs en stor insats från de byråer som är med, en insats som dessutom ska genomföras under årets mest hektiska period. Många väljer att involvera hela byrån, vilket är krävande men självklart stärker kulturen.

David Orlic vänder sig mot att det skulle vara ett projekt som byråerna ser som ren pr. 

Finns det inte en risk att det här blir ett sätt att två sina händer för att sedan fortsätta som vanligt?

– Alla medverkande vill vara en del av lösningen. Att jobba professionellt som kreatör kräver inte bara talang, utan också kunskap och hantverk. Deltagarna ska hinna upptäcka och delta i SthlmOp, söka sig vidare till en utbildning och i slutändan förhoppningsvis landa ett toppjobb. Det tar tid. Därför har vi ett långsiktigt perspektiv på det här.

I år vänder sig dessutom SthlmOP inte bara till byråer. För första gången medverkar företag från en bredare kreativ sektor som Albert Bonniers Förlag, Norstedts och Sony Music. Framöver hoppas man kunna expandera till områden som film, spel, mode och musik.

– Kreativiteten är på väg att bli en ny basindustri, och den är i stort behov av talang. Stockholms stad har varit visionära och långsiktiga i byggandet av den här plattformen – vi är fortfarande bara i början, säger David Orlic.



Dela sidan: