Dela sidan:

Källor till Reuters uppger att ett antal stora techbolag i USA har beordrat sina anställda att inte prata om teknologi med kollegor som jobbar för kinesiska Huawei. Detta som en följd av den amerikanska regeringens svartlistning av bolaget. 





Företrädare för den kinesiska regeringen ska i sin tur, enligt uppgifter till New York Times, ha varnat ett antal amerikanska techbolag för "svåra konsekvenser" om de väljer att anpassa sig efter den amerikanska regeringens svartlistning.

Detta är de senaste skeendena i terrorbalansen mellan Huawei och Kina på ena sidan och USA och de amerikanska techjättarna på den andra där Ryssland nyligen gett det kinesiska bolaget uppdraget att bygga landets 5G-nät. I förra veckan stoppade Facebook Huawei från att förinstallera det sociala nätverkets appar på sina telefoner som en direkt konsekvens av svartlistningen.



Parallellt med sanktionerna försöker Huwaei förändra perceptionen av företaget på andra marknader. Precis som bolaget tidigare annonserade i Wall Street Journal har bolaget i förra veckan riktat blickarna mot den brittiska marknaden. På Facebook lanserades en kampanj i förra veckan med budskap som "fully united Britain" och "brings a nation together," vilket förstås knyter an till Brexit-debatten. Enligt telecomtechnews.com har de brittiska myndigheterna som hanterar cybersäkerhet reagerat med oro över marknadsföringen.

Rapport: Reklambranschen misslyckas med att marknadsföra sig själva

Reklambyråer misslyckas med att effektivt kommunicera sitt arbetsgivarmärke visar en ny rapport från den brittiska marknaden som Campaign tagit del av. Rapporten bygger på svar från 841 kandidater där 134 kom från marknadsföring, reklam, media och evenemang. Bland dessa säger 96 procent att de skulle överväga en arbetsgivares varumärke när man ansöker om jobb jämfört med 94% av de totala svarandena. Men 59 procent av dem i marknadsföring, reklam, media och evenemang sa att deras senaste arbetsgivare inte effektivt kommunicerade sitt varumärke, jämfört med 46 procent av de totala deltagarna.



Linkedin-vd:n: Här är viktigaste kompetenserna

I en intervju med Business Insider säger Linkedins vd Jeff Weiner att den viktigaste kompetensen I det digitala tidevarvet inte är kodning utan snarare förmåga att kommunicera, ledarskap och samarbetsförmåga.
 – Så kraftfull som AI till slut kommer att bli, är vi samtidigt fortfarande på mils avstånd från datorer som kan replikera och ersätta mänsklig interaktion och mänsklig beröring, sade Linkedin-chefen. 


Mastercard stoppar kampanj med Neymar efter anklagelser om våldtäkt

Mastercard har dragit tillbaka en kampanj med den brasilianske fotbollsstjärnan Neymar efter anklagelser om våldtäkt som ska ha ägt rum i Paris. Fotbollsstjärnan nekar till anklagelserna, men Masterard säger till Brasiliens största tidning att de kommer att pausa hela sin marknadsföringssatsning med stjärnan inför stundande turneringen Copa America tills de får mer klarhet i frågan. Det skriver The Drum. 


Snapchat kan få Facebook-liknande event-funktion

Snapchat verkar ha en funktion på gång som till stora delar påminner om Facebooks evenemangsfunktion, rapporterar The Verge. En utvecklare Wong har publicerat en skärmdump som visar hur gränssnittet till funktionen ser ut, men det är i nuläget oklart hur den skulle kunna tänkas fungera samt hur långt gångna planer Snapchat faktiskt har med funktionen. 



Dela sidan: