Dela sidan:

Graviz grundades för fem år sedan. En kommunikationsbyrå med tydligt pr-fokus. Fram tills nu har bolaget bestått av två olika delar - Graviz som är en kommunikationsbyrå och Graviz Telescope som är ett AI-baserat analys- och strategibolag. Med den växande inhousetrenden väljer ledningen att positionera om den förstnämnda byrån som byter namn till Graviz Outhouse.

Bakgrunden är att byrån bedömer att inhouseavdelningarna har svårt att bibehålla det utifrånperspektivet som krävs för att vara relevant, samt att dagens kommunikationskanaler hög nivå av specialistkompetens eller hitta personer som har flera typer av specialegenskaper på inhousebyråer. 

Vad är nytt här?

– Bland annat kommer vi inte ha ett ägarskap mellan kund och byrå. Vi kommer att dela digitala skrivbord. Undantaget blir när vi jobbar med produktionsbolag men här vill också ändra arbetsformerna och gå bort från årsbundna avtal. Målet är en transparent modell där man jobbar helt integrerat mot kund, säger Graviz Outhouse vd Johanna Ronnestam Bergbom till Resumé.

Är det stora förändringar för er som byrå eller handlar det här om att paketera om ert erbjudande?
– Mycket är paketering skulle jag säga. Vi jobbar redan på ett liknande sätt i dag. Det är en position som vi vill tydligare ta ett grepp om där vi kommer att jobba mer skräddarsytt mot kunderna och fördela resurserna så att Graviz Outhouse bidrar med rätt kompetens, där vi bygger gemensamma team med kunden beroende på projektets/kundens behov.

Graviz Outhouse kan ta fram marknadsplaner, kommunikationsplaner, varumärkesanalyser, digitala strategier och kreativa koncept som sedan kunden konkretiserar med hjälp av byrån och inhouseavdelningen. Byrån strävar efter ett angreppssätt där man tar fram skräddarsydda processer utifrån de befintliga utmaningarna. Johanna Ronnestam Bergbom är medveten om att beskrivningen känns igen från målbeskrivningen hos andra byråer och marknadsavdelningar.

– De flesta vill jobba så här, men vi vill verkligen bevaka den här trenden i hela vårt sätt att jobba. De som jobbar vidare så som de alltid har gjort och inte anpassar sig till inhousetrenden kommer att få det svårt. Genom att dela upp det så tydligt från början blir positionen unik.

I positioneringsarbetet skickade Graviz ut en Google-enkät till kunderna som visade att de ökade resurserna inhouse skedde parallellt med ett fortsatt behov av externa tjänster när det kom till strategi och koncept. I dagsläget arbetar 8 personer på Graviz Outhouse.

Hur mår byrån, ofta när man gör den här typen av förändringar är det någonting som inte fungerar?
– Det går bra för oss. Vi har nyligen börjat ett samarbete med Storytel och ett antal andra nya kunder. Det här handlar om en långsiktig förändringsplan som jag som VD påbörjade när jag fick mitt uppdrag.



Dela sidan: