Dela sidan:

Brandz100 report, som WPP och Kantar ligger bakom, har utsett e-handelsjätten Amazon till världens mest värdefulla varumärke. Det skriver The Drum

Amazon har ökat i varumärkesstyrka med 52 procent sedan förra mätningen och landar idag på ett värde på 315,5 miljarder dollar. Apple puttas därmed ned till en andra plats, med ett varumärkesvärde på 309,5 miljarder dollar. Apples varumärkesvärde har ökat med blygsamma tre procent i jämförelse med förra året. Tätt därefter hamnar Google vars varumärkesvärde landar på 309 miljarder dollar, vilket motsvarar en ökning på två procent. 

Ända sedan undersökningen inleddes 2006 har topp tio dominerats av varumärken inom konsumentteknologi, och så är fallet även i år. Facebook, som har några tuffa år bakom sig med kritik om påverkan på politiska val, spridning av falska nyheter och bristande transparens, har minskat i varumärkesvärde med två procent sedan förra mätningen och återfinns först på plats sex på listan. 

LÄS MER: "Facebooks byråchef Liv Sandberg: 'Vi har tagit stora steg mot transparens'"

Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba hoppar upp två platser till en sjundeplacering tack vare en 16-procentig ökning av varumärkesvärdet. 

Brandz topp tio 2019:

1. Amazon 315.505 52%

2. Apple 309.527 3%

3. Google 309.000 2%

4. Microsoft 251.244 25%

5. Visa 177.918 22%

6. Facebook 158.968 -2%

7. Alibaba 131.246 16%

8. Tencent 130.862 -27%

9. McDonald's Fast Food 130.368 3%

10. AT&T Telecom Providers 108.375 2%



Dela sidan: