Dela sidan:

Utomhusbolaget Clear Channels "Out of Home Project" har fått stor uppmärksamhet i reklambranschen och vann bland annat guldägg i innovation tidigare i vår. I satsningen visade Clear Channel tillsammans med Prime hemlösa vägen till närmaste härbärge genom de digitala utomhustavlorna i Stockholm när temperaturen låg under sju minusgrader. Syftet med initiativet var att göra samhällsnytta och samtidigt visa på möjligheterna med digital utomhusreklam.

Nu kommer en fristående uppföljare till Out of Home Project när Clear Channel lanserar en ny tjänst för digitala reklamskärmar i offentlig miljö. I satsningen använder Clear Channel öppna data från kommuners hållbarhetsarbete och översätter den till budskap som syftar till att påverka människors beteende i en positiv riktning – till exempel att minska matsvinn, öka återvinningen eller att få folk att välja cykeln framför bilen. Budskapen kommer visas istället för ordinarie reklam. 

LÄS MER: "Unga mer mottagliga för utomhusreklam"

– Sveriges kommuner gör så otroligt mycket på hållbarhetsområdet men har svårt att få ut informationen till allmänheten – dels att redovisa den på ett attraktivt sätt, dels att nå igenom de filterbubblor många av oss lever i idag. Samtidigt består nyhetsrapporteringen kring hållbarhetsfrågor till stor del av kris och katastrof, trots att forskning visar att att det krävs tre positiva budskap för varje negativt budskap för att förmå människor att skapa nya hållbara beteenden, säger David Klagsbrun, pr- och kommunikationschef på Clear Channel, till Resumé. 

– Det har vi tagit fasta på i den här satsningen och skapat budskap som är positiva. Verktygen genererar automatiskt utomhusenheter med copy baserat på beteendevetenskap, fortsätter han. 

Tjänsten heter "Klimatcoachen" och är inspirerad av Richard Thalers Nobelprisvinnande "nudge theory" och forskning specifikt kring hållbarhet och beteendeförändringar av psykologen Per Espen Stoknes. Klimatcoachen kommer att premiärtestas 10–24 juni på över 250 digitala reklamskärmar i Stockholmsområdet och följas upp genom en effektmätning av Demoskop. Efter sommaren kommer tjänsten göras tillgänglig gratis för alla de – både städer och kommuner – som använder Clear Channels digitala skärmar.

Flera av de projekt Clear Channel har gjort under den senaste tiden, såsom Out of Home Project och Emotional Art Gallery som syftar till att balansera negativa känslor med hjälp av konst, har haft som fokus att låta digitala reklamskyltar spela en roll i utvecklingen av stadsmiljön och göra den till en resurs för allmännytta.

– Ur ett hållbarhetsperspektiv ser vi att vi som företag sitter på en stor kommunikativ makt och det är något vi vill använda för att driva en positiv förändring i det större perspektivet. Utifrån ett branschperspektiv tror vi att vi samtidigt kan driva den kreativa och tekniska utvecklingen vad gäller utomhus framåt. Det finns ingen motsättning där, säger David Klagsbrun.

Vad tror du om mottagandet?
– Jag tror och hoppas att mottagandet kommer vara positivt, men det får mätningen utvisa. Men jag vågar tro att det här kommer vara en av de största och mest omfattande nudging-inspirerade insatser som någonsin gjorts med reklamskyltar som hjälp och skulle därför bli förvånad om det inte ger effekt.

Tjänsten är utvecklad i samarbete med Beteendelabbet samt designbyrån Affairs.



Dela sidan: