Dela sidan:

Mångfaldsfrågan har med jämna mellanrum hamnat högt upp på agendan i den svenska branschdebatten. De senaste åren har det lanserats en rad initiativ för att göra något åt den bristande represenationen av icke-vita på byråer och marknadsavdelningar. 

I förra veckan kom preliminnära forskningsresultat från två rapporter som tagits fram vid Handelshögskolan i Stockholm som visade hur illa utvecklingen stannat av när det gäller mångfalden i den externa kommunikationen. Forskarna hade tittat på Sveriges tio största annonsörer och konstaterar att icke-vita fortfarande är kraftigt underrepresenterade i svensk reklam, att flyktingvågen de senaste åren inte påverkat vilka som syns i den svenska reklamen och att representationen av icke-vita i pricip stannat av de senaste tio åren.

"Däremot skedde en signifikant ökning 2016 efter flyktingvågen hösten 2015, men gick lika skarpt ner igen till 2017." skriver forskarna i rapporten.

Svenska Spels kommunikationsdirektör Joakim Mörnefeldt säger att det förstås är tråkig läsning. Han menar att spelbolaget är måna om att spegla mångfald och inkldering. Något bolaget bland annat lyft fram i varumärkeskampanj "Världens svenskaste spelbolag" och även i varumärkets VM-kampanj som hade premiär i förra veckan, båda framtagna av Bloomy Ideas. 


– Vi kan bara svara för Svenska Spel, inte för andra annonsörer, och för oss är det så att även om vi medvetet jobbar med mångfald så kan vi alltid bli bättre. Därför är det bra med studien som en ögonöppnare, för den kan få oss alla att lyfta blicken. Mångfald är en viktig hållbarhetsfråga som vi hela tiden måste jobba med och bli bättre på, inte bara när det gäller marknadskommunikation.

Vad gör ni konkret för att öka mångfalden?
– I arbetet med våra marknadskampanjer så finns många olika perspektiv som vi alltid väger in. En av dem är mångfald.

Telias marknadsdirektör Anne Gro Gulla säger att är mångfaldsdiskussionen är en naturlig av varje casting.

– Självklart ska det vara mångfald i vår reklam. Vi ska spegla det svenska samhället och det gäller i synnerhet stora varumärken med breda målgrupper som Telua. Artikeln refererar till att icke-vita är kraftigt underrepresenterade, men säger ingenting om antalet. Det är därför svårt att kommentera resultatet.

Varför har ni som annonsörer misslyckats med at nå en ökad mångfald?
– Vi kan alltid bli bättre, men vi tycker inte att vi har misslyckats. Vi har ett starkt fokus på detta, senast i vår nya film "Välkommen til Folknätet". Sommerkampanjen kommer också visa det här.

Kindred Groups Sverigechef Dersim Sylwan:

– Resultatet i studien bör ses som en väckarklocka för hela branschen. Kindred Group är ett globalt företag och vi arbetar hårt med att skapa en mångkulturell arbetsplats med anställda från olika bakgrunder, kulturer och åsikter. Våra anställda representerar 53 olika nationaliteter och vi önskar ju att vår marknadsföring återspeglar den mångfald som vi själva har inom företaget.

– Generellt bör även all reklam spegla samhället och nutiden så gott som möjligt. Som en följd av spelregleringen har vi valt att fokusera på ansvarsfullt spelande som vi menar är en väldigt viktig del i vår kommunikation med blivande och existerande kunder. Vill även lyfta fram att det finns flera bra exempel på mångfald i kommunikation, till exempel IKEA:s kampanj "Där livet händer".

ATG:s marknadschef Sten Andersen

– Man kan debattera kring reklamens roll i samhället och politiken. Oavsett var man landar i den diskussionen, bör reklamen följa samhällsutvecklingen i stort. Sverige ser inte ut som det gjorde för ett par decennier sedan och då borde väl rimligen referenserna i reklamen också ändras?

Vad gör ni konkret för att öka mångfalden i er externa kommunikation?
– Många av våra kunder, men också anställda ute hos ombud, är födda i ett annat land än Sverige. Det är viktigt att de känner att de kan relatera till reklamen. Vår reklamhuvudperson Vinnie hade ju sin kompis Ravi och inför vår senaste butikskampanj för ATG Sport var vi noga med att casta modeller som speglar hur det ser ut i sportens värld, inte en modekatalog.

Gunilla Asker är marknadsdirektör på ICA: 

– Mångfald kan förutom kön och etnisk bakgrund även vara exempelvis funktionsnedsättningar och sexualitet. Jag tycker vi över tid varit bra på att ha en mångfald bland våra skådespelare med vi har säkert missat i någon aspekt.

 



Dela sidan: