Dela sidan:

De senaste åren har Stendahls varit inne i en rejäl tillväxtfas och är idag en av Sveriges största reklambyråer. De starka ekonomiska resultaten kom samtidigt som byrån skruvat på sitt erbjudande och närmat sig produktutvecklingssidan. Hösten 2017 valde man efter 63 år som Göteborgsbaserad byrå att slå upp dörrarna för ett Stockholmskontor och växte under 2018 med cirka 20 medarbetare. 

I bokslutet för 2018 framgår det dock att Stendahls minskar omsättningen för första gången på fyra år. Omsättningen landar på 213,5 miljoner kronor, att jämföra med 219 miljoner året dessförinnan.

Även rörelseresultatet minskade – från 18 miljoner kronor 2017 till 13 miljoner under 2018. Byråintäkten steg däremot under året och landar på cirka 114 miljoner kronor, att jämföra med 104 miljoner 2017. 

Resumé har sökt Stendahls vd Henrik Segergren för en kommentar. 

I februari i år rapporterade Resumé att Stendahls valt att säga upp en handfull tjänster på Göteborgskontoret.

– Precis som många andra ser vi en minskad efterfrågan på traditionell reklamproduktion. Där här är en del av vår digitala kompetensväxling där vi satsar på kreativ digital spets för att skapa tydligt och mätbart värde för våra kunder, sade Henrik Segergren till Resumé vid tillfället.

Enligt Henrik Segergren räknar man med att anställda ytterligare 10 till 15 personer under 2019, som följd av nya kunduppdrag. Under 2018 fick Stendahls bland annat in Stampen och Polestar på sin kundlista. 



Dela sidan: