Dela sidan:

Resumés granskning av influencers ledde tidigare i vår till att 7 av 14 anmälda konton fälldes av RO, på grund av bristande reklammärkning av sponsrat innehåll. Det här är ett tecken i tiden och en liten del av en mycket större utmaning för vår bransch. Influencer marketing är en unik marknadsföringsmetod med egna lagar och regler. Kända ansikten tillsammans med varumärken är i sig inget nytt, men nu befinner vi oss i influencerns kanal, där allt sker på följarnas villkor.

De accepterar inte att en Instagram post eller en Youtube video, till exempel, inte rimmar med vad de förväntar sig att få. Det som postas, oavsett plattform, måste vara autentiskt och trovärdigt för att följarna ska vara mottagliga för budskapet. Ett sponsrat samarbete måste vara väl integrerat med befintliga innehåll för att en positiv effekt ska uppnås. Och framför allt för att influencern ska behålla sin trovärdighet. Detta innebär att många samarbeten mellan influencers och företag aldrig bör ha ägt rum, de är helt enkelt för att det har varit en felmatchning från början. Det innebär också att det sponsrade innehållet bör skapas av influencern själv, för att det ska tilltala följarna. Det kan inte likställas med annat kampanjmaterial och levereras färdigt till influencerns kanal. Varför blir det så ofta fel då? Varför ser vi en uppsjö med samarbeten som inte är trovärdiga, där det blir en badwill för både influencers, företag och följare istället för att skapa en positiv ROI?

En del av svaret är att det finns en tredje part som ska leva på samarbetet. Influencer marketing är i dagsläget en ostrukturerad bransch där nätverk och byråer sällan skickar specificerade fakturor. Med en dold prissättning "försvinner" tvivelaktiga delar i betalningsmodellen. Det finns otaliga exempel på aggressiva affärsmodeller där byrån tar en stor del av kakan utan att påvisa vilken nytta de bidragit till. Vi hamnar alltså i ett läge där influencern får en så pass dålig deal att de mer eller mindre tvingas in i många och allt för dåliga samarbeten endast för att kunna få en inkomst. Jag vill se att fler byråer istället främjar noga utvalda samarbeten som passar rätt influencer, i rätta kanaler och med rätt följare – genom att bjuda in influencers till idéutveckling samt skapa schysstare betalningsmodeller.

Med ökad transparens från byråernas håll kommer förhoppningsvis starkare, mer långsiktiga samarbeten som skapar värde för både företag och influencer. Och viktigast av allt – följarna. För den dagen influencers börjar skapa innehåll i egna kanaler för annonsörers skull och inte för sina följare och för sig själva kommer följarna att förflytta sig till en mer trovärdiga och underhållande kanal. RO har helt rätt i att influencers har ett ansvar, men jag anser att det stora ansvaret för att få en hållbar framtid i vår bransch ligger hos nätverken och byråerna. Vi måste ta okunskapen som finns på allvar, inte nyttja den till vår egen fördel.



Dela sidan: