Dela sidan:

The North Alliance bildades för fem år sedan av norrmanen Thomas Høgebøl. Redan från start var svenska byråer som Åkestam Holst, Making Waves och Bold en del av bygget. Sedan dess har nätverket varit inne på en rejäl tillväxtresa där man bland annat köpt på sig den svensk-amerikanska digitalbyrån North Kingdom. I dag omsätter man 1,17 miljarder kronor med ett EBITDA-resultat på 105 miljoner kronor. Förra året fick man även nya ägare när Capman sålde till Norvestor. Norvestor kontrollerar i dagsläget 60 procent av aktierna.

NoA har framtill nu i huvudsak bedrivit sin verksamhet i Norge, Danmark och Sverige. En del kunder är bundna till specifika byråer medan andra, exempelvis SAS, ligger på hela nätverket.

Nu presenterar man en rad nyckelrekryteringar som ska ta nätverket till nya marknader. Först och främst gäller det Michael Olaye, tidigare vd på den brittiska byrån Dare. Under sin tid på Dare fungerade han både som CTO (för hela byrågruppen) och affärsutvecklare där han ställde om byrån från en kreativ digitalbyrå till att bli mer inriktad på kundupplevelser, design och innovation. På NoA får han rollen som internationell chief growth officer med uppdrag att leda nätverkets internationella expansion. Marknaderna man i nuläget tittar närmre på är bland annat Nord- och Sydamerika, Asien och Europa.

– Satsningen är ett naturligt steg för att stärka vår nationella och internationella expansions- och attraktionskraft ytterligare. Vi är väldigt glada över att välkomna Michael Olaye till NoA-familjen, hans långa erfarenhet från några av världens främsta byråer kommer vara vital för att stärka vårt erbjudande internationellt, säger Petronella Panerus, Sverigechef på NoA.

– Det har varit en kombination av saker som lockat mig till NoA och Stockholm. Dels har jag länge varit imponerad över att ett Skandinaviskt nätverk lyckats samla och bygga några av världens främsta reklam-, design- och digitalbyråer, och sen är jag oerhört fascinerad över Stockholm som stad. Det måste vara något speciellt med en plats som gång på gång lyckas producera bolag som Skype, iZettle, Spotify, King och Mojang, CGO för NoA, fortsätter Michael Olaye.

För Resumé berättar han att det i slutändan var människorna som lockade honom till Sverige och NoA.

– Tittar man på vad The North Alliance lyckats med de senaste åren är det fantastiskt. De nuvarande ägarna har en långsiktig plan och strategin är satt. Nu ska vi bara implementera den.

Han berättar att vi de närmsta månaderna kommer få se projekt där NoA-byråerna jobbat tätare än tidigare. I slutändan handlar det om att se på vilka sätt man kan tillfredsställa sina kunders behov ytterligare. Thomas Høgebøl har tidigare berättat att han anser att byråer bör fördjupa sina kundrelationer snarare än att pitcha på nya kunder.

Parallellt med tillsättandet av Michael Olaye sker även förändringar på ledningsnivå i Sverige. Designbyrån Bolds nuvarande vd Carl Fredrik af Sandeberg kommer framöver att fungera som chief growth officer för NoA Sverige. I af Sandebergs ställe kommer Mary Petrini Jaldeborg, tidigare chief operating officer på Bold, att kliva in på vd-positionen.

– Jag har de senaste fem åren haft förmånen att genom Bold jobba med de andra NoA-byråerna i kundprojekt och uppdrag, vilket gjort att jag upplevt och övertygats om den enorma styrkan i ett gemensamt erbjudande. Det känns därför både naturligt och väldigt roligt att nu få ta mig an uppdraget att på heltid jobba med hela NoA-erbjudandet, säger Carl Fredrik af Sandeberg, CGO för NoA Sverige.



Dela sidan: