Dela sidan:

Idén om ett sponsorskap kom när kreatörerna hade vunnit den svenska uttagningen till Young Lions och ställdes inför det faktum att de fått inträdepass till festivalen, men saknade budget till de skenande boende- och resepriserna till Rivieran.

– Förra gången jag tävlade åt jag ingen havre. Vi vann inte, istället gjorde konkurrenten 'Switzerland' det. Nu ska vi testa om havre kan få juryn att säga 'Sweden' istället, säger Samuel Skwarski, kreatör på Volontaire i en kommentar

Ett förslag om sponsorskap togs fram, vilket gillades av Oatlys Creative Directors John Schoolcraft och Martin Ringqvist, som såg ett dubbelt värde i sponsorskapet.

– Dels älskar vi att få möjligheten att hjälpa två unga kreatörer att få ut det mesta utav Cannes, och dels får vi möjligheten att skicka en trojansk häst rakt in i hjärtat av tävlingen, där Samuel och Erik kan sprida ett budskap från Oatly Department of Mind Control. Vi vet inte om det är bättre för kreativiteten att de äter havredryck, men det är i alla fall bättre för planeten, säger Martin Ringqvist i en kommentar.

Sponsorskapet innebär i korthet att kreatörsduon får obegränsat med havreprodukter med sig in i tävlingslokalen. De kommer även att förses med matchande Oatly-outfits att tävla i och merchandise till övriga tävlande team (de som är på bilden är hemmagjorda av kreatörsduon). På insidan av de t-shirts som delas ut kommer kontaktuppgifter till John Schoolcraft att finnas för dem som känner sig manade att söka jobb på Oatly.

Sponsorskapet aktiveras även under Cannes Lions för att skapa intresse hos internationella talanger för Oatlys arbetsfilosofi. Nere i Frankrike kommer John Schoolcraft och Martin Ringqvist att hålla ett föredrag om i Cannes, måndagen den 17:e juni: "Marketing Departments. Who needs them?"



Dela sidan: