Dela sidan:

Under tisdagen presenterade WPP och Kantar sin årliga lista BrandZ som rankar världens mest värdefulla varumärken. I topp på årets lista hamnar e-handelsjätten Amazon, som har ökat i varumärkesstyrka med 52 procent sedan förra mätningen och idag landar på ett värde på 315,5 miljarder dollar. Apple puttas därmed ned till en andra plats, med ett varumärkesvärde på 309,5 miljarder dollar. Apples varumärkesvärde har ökat med blygsamma tre procent i jämförelse med förra året.

Nu berättar Doreen Wang, globalt ansvarig för BrandZ på Kantar, för The Drum om den vinnande formlen bakom Amazons explosionsartade ökning. Hon kallar den för "Oscars i marknadsföring" och delar upp strategin i tre punkter: varumärken måste krossa barriärer, bygga ekosystem och överträffa förväntningar på kundupplevelsen. Anledningen till att Amazon lyckas är enligt BrandZ och Doreen Wang att man har träffat rätt på samtliga punkter. En annan anledning har att göra med hur Amazons lyckas leva upp till sitt varumärkessyfte: att göra livet enklare för sina kunder genom det ekossystem man byggt upp.

Enligt Brandz börjar Google och Apple på grund av den allt större konkurrensen från Amazon att mer aktivit efterlikna e-handelsjättens tillvägagångssätt i att skapa ett holistiskt varumärke. Liksom Apple har Google sett en blygsam ökning i varumärkesvärde sedan förra mätningen, på endast två procent.

Uber Air väljer Melbourne som första internationella marknad
När Uber först presenterade sin nya flygtjänst – Uber Air – var tanken att Dubai skulle bli den första marknaden att prova på tjänsten. Förra året ändrades planerna när Uber gick ut och bad intresserade städer att beskriva sina behov av tjänsten, de miljömässiga förhållandena i staden och engagemanget hos det lokala politiska styret. Under tisdagen meddelande Uber att det nu istället blir Melbourne i Australien som kommer bli den första interntionella staden att prova på Uber Air. Det skriver Techchrunch

Ubers Australien-chef säger i ett pressmeddelande att valet föll på Melbourne tack vare att de australiensiska regering visat en "framåtriktad" syn på framtida transportteknologi. I ett nästa stag kommer satsningen lanserar i flertalet australiska städer. Uber planerar dessutom att lansera Uber Air i Dallas-Fort Worth, Texas och Los Angeles år 2023.

Välgörenhetsorganisation varnar för ökad risk för internetberoende bland barn
Enligt en ny rapport från den brittiska välgörenhetsstiftelsen Barnardo’s har risken ökat för barn att drabbas av internetberoende. Det skriver The Guardian. Enligt Barnardo’s beror det på hur allt fler barn – så unga som två år – lär sig att använda internet och plattformar som till exempel Youtube, som ett resultat av att föräldrar ger dem tillgång till smartphones eller surplattor för att distrahera eller underhålla dem.

Välgörenhetsorganisationens framhåga är att tidigt tillgång till internet kan leda till både beroende och att sociala förmågor går förlorade hos barnen, då familjer spenderar allt mindre tid på att umgås och prata med varandra. I rapporten varnar Barnardo’s för att plattformar som Snapchat, Instagram och Twitter har en negativ påverkan på den mentala hälsan hos människor under 18 år. 

Tesla beslutar om "gigafabrik" i Europa under året 
I ett långt framträdande på bil- och energiföretagets årliga aktieägarmöte sade Elon Musk att Tesla behöver minst en så kallad "gigafabrik" – med tillverkning av såväl elbilar som batterier för energilagring – i varje världsdel. Hittills finns tre sådana, två i drift i USA och en under uppförande i Kina. Platsen för en gigafabrik i Europa spikas troligen framåt årsskiftet, sade Elon Musk. Sverige har funnits med i spekulationerna, men även Nederläderna där Tesla redan har en större fastighet som sköter EU-importen av bilar från USA. Det skriver bland annat DN

Spotifys programmatic-chef slår ett slag för vikten av kreativitet
Spotify, Adobe och Google satsar just nu hårt på att få annonsörer att göra programmatiskt ljud till en större del av mediebudgeten. Samtidigt jobbar branschen med att i större grad förstå det snabbt utvecklade mediet. I takt med att programmatic för ljud ökar bör branschen akta sig för att glömma bort vikten av kreativitet till förmån för data. Det säger Spotifys globla programmatic-chef Julie Clark till The Drum.

– Vi har fokuserat så mycket på dataanalys att vi har glömt bort marknadsföringsdelen och den kreativa delen. Jag tror att det finns en enorm möjlighet för oss där, säger hon. 



Dela sidan: