Dela sidan:

I mars tidigare i år lanserade den kinesiska mobiltillverkaren Huawei sitt nya långsiktiga marknadsföringskoncept "Dare to challenge". Syftet med konceptet är att ytterligare stärka sin position som utmanare på den svenska smartphone-marknaden genom att lyfta fram andra utmanares historier och framgångar, för att uppmuntra till att "alltid anta utmaningen".

Svenska ansikten utåt för konceptet är artisten Zara Larsson och simstjärnan Sarah Sjöström. I det första uttaget inom konceptet har fokus legat på Zara Larsson, som synts i en reklamfilm på TV4 och i digitala kanaler samt i utomhusreklam. Nu lanserar Huawei nästa fas där Sarah Sjöstrom istället står i centrum. Reklamfilmen är helt och hållet filmad med P30 Pro. 

LÄS MER: "Pr-kriget mellan Huawei och USA trappas upp"

– Resultatet från vårens arbete är extremt positivt och nya P30-serien har fått ett fantastiskt mottagande. Nu satsar vi vidare på den svenska marknaden, fortsätter vårt samarbete med Elle och kommer med nytt material runt Sarah Sjöström. Extra roligt för oss är att filmen som vi spelat in är helt och hållet gjord med P30 Pro. Ett bevis på hur bra kameran i den mobiltelefonen verkligen är, säger Sofia Björnerfors, PR-ansvarig på Huawei i Sverige, i ett pressmeddelande. 

I en intervju med Resumé från i april berättade Sarah Sjöström varför hon lockades av att jobba med Huawei. Hon sade att hon framför allt kände igen sig i budskapet "Dare to challenge". 

– Jag var väldigt ung när jag började och var med om att många sade: "Ska du verkligen göra det här, är du inte lite väl ung? Nu börjar folk snarare säga att jag är för gammal. Det känns som att man alltid har något att bevisa. Nu tänker jag att det snarare är de yngre idrottarna som jag måste "dare to challenge". Varje tävling handlar egentligen om att våga utmana sina egna gränser. 

Kampanjen kommer i en tid då Huawei genomgår en kris på det internationella planet. Den amerikanska regeringen har svartlistat bolaget som följd av anklagelser om att Huawei möjliggör kinesiskt spionage. Källor till Reuters uppgav i dagarna att ett antal stora techbolag i USA har beordrat sina anställda att inte prata om teknologi med kollegor som jobbar för kinesiska Huawei. 

Bakom kampanjen ligger Hill + Knowlton Strategies och Rodolfo. 



Dela sidan: