Dela sidan:

Perfect Fools etablerades i Sverige redan 2002. Efter ett tungt förlustår 2015 stöpte byrån om sitt erbjudande från digital spets till fullservicebyrå. Under 2016 och 2018 låg fokus på nykundsbearbetning vilket bar frukt ordentligt under fjolåret. Byråintäkterna ökade med 40 procent till 38,8 MKR, omsättningen steg med 38 procent till 53,8 miljoner kronor. Rörelseresultatet skrevs till 3,7 Mkr (1,2 Mkr) och marginalen blev 6,8 procent. Sedan 2015 har omsättningen vuxit med nästan 150 procent.

– 2018 är första året som vi kan dra nytta av de stora uppdragen vi har fått in de senaste åren. Vi har en bra plattform att stå på med fortsatt stark tillväxtpotential även om det inte är realistiskt att tro på en lika stor tillväxt i år, säger vd:n Ann Ystén till Resumé.

Under 2018 växte byrån från 29 till 37 anställda och har kompletterat erbjudandet med bland annat PR och mediespecialister.

– Vi har rekryterat kraftigt för att ha ett starkare erbjudande. Satsningarna och nyrekryteringarna inom framförallt strategi, media och PR ger större kraft till det vi alltid har varit bra på; teknisk innovation och kreativ höjd. Vår senaste kampanj för Svenska Spel (som är byråns största kund reds. anm) "Grönborg Live" är ett bra exempel på hur vi jobbar.

Hur märker ni av inhousetrenden?
– Olika kunder tar hem olika saker och i olika grad. I Perfect Fools fall satsar våra kunder mest på att bygga upp starka resurser kring sina egna kanaler och där upplever vi att vi med vår spets inom teknik och innovation snarare blir en partner. Samtidigt är inhousetrenden något alla påverkas av, inklusive oss.

Hur har första halvan av 2019 varit?
– Lite mer försiktigt från kundernas sida. Man ser att vissa drar ner på sina investeringar inför en eventuell lågkonjunktur. Vi fortsätter växa, men inte i samma takt som förra året och jobbar på att ta in nya kunder.



Lönsamheten är fortsatt relativt låg, kring sju procent. Vad ska ni göra för att förbättra den?

– 2018 var ett investeringsår för Perfect Fools då vi kompletterade vårt erbjudande med fler kompetenser för att säkerställa att våra jobb blir än mer effektiva. Vi har i grunden en god lönsamhet i våra projekt men jobbar naturligtvis på att finslipa processerna ytterligare.

Enligt årsredovisningen delade Perfect Fools ut 1 942 767 kronor till aktieägarna. Byrån ägs till 51 procent av Hasan & Partners. Resterande del av aktiva medarbetare.



Dela sidan: