Dela sidan:

Event som Cannes Lions kan sudda ut linjerna mellan ”arbete och kul” och även bli föremål för sexuella trakasserier. Detta kommer du som besöker Cannes Lions mötas av i reklambudskap redan när du landar på flygplatsen i Nice. Initiativet TimeTo, som grundats av tre branschorganisationer i Storbritannien och idag stöttas av över 100 reklambyråer, har skapat en serie reklamtavlor där de skriver olika fraser som du kan få höra på plats.

Förutom annonsering på flygplatsen släpper man även en video där man ser en kvinna pressas att dela en taxi med en manlig kollega för att åka tillbaka till hans hotell. För att stötta kampanjen kommer Cannes Lions systerföretag Ascential också visa budskapet på skärmar över festivalpalatset hela veckan. Se hela kampanjen hos Adweek.

Facebooks Youtube-utmanare växer – men annonsörerna är kritiska
Facebook Watch, utmanaren till Youtube, har nu över 720 miljoner användare i månaden och 140 miljoner som varje dag tittar i minst en minut. Detta meddelade det sociala nätverket under onsdagen, rapporterar CNBC.

Men annonsörerna är inte nöjda. De ger nu kritik till hur Facebook tar fram siffrorna – är det konsekvent eller är det en kombination av sekunder plockade här och där? Annonsörer tvingas läsa mellan raderna, lyder kritiken.

Facebook bekräftade senare för CNBC att siffrorna inte nödvändigtvis behöver återspegla löpande tittning. Man satsar nu hårt på Watch och framför allt sport och underhållning där man köper in rättigheter. Men plattformen har fortfarande en lång väg kvar till Youtubes nivåer där 1,9 miljarder inloggade användare tittar på video varje månad.

Amazon stänger restauranger
Ibland går även Amazons planer fel. Jätten stänger nu ”Amazon Restaurants” – restaurangerna de startade för att ta upp kampen med tjänster som Uber Eats, Grubhub och DoorDash. Enligt Adweek ska det bland annat bero på att de inte hade tillräckligt många månatliga användare och att de var helt osynliga i sökresultaten efter hemkörd mat. Amazons restauranger syntes nämligen bara i 11 procent av sökningarna efter utkörning.

Jockiboi och Jonna pausar Youtube
Jocke och Jonna Lundell pausar sin Youtube-kanal med 900 000 följare – för att satsa på serie i DPlay. I samband med lanseringen passar de på att ge en känga till branschen.

– Vi känner väl att sociala medier mer och mer går ut på att visa upp en falsk fasad för att sälja samarbeten. Vi vill ändra på det, säger Jocke Lundell. Serien kan vara början på slutet för parets Youtube-kanal, skriver TT Nyhetsbyrån.

Backlash för influencers – efter Tjernobyl-invasion
Efter att HBO:s serie Chernobyl seglat upp på topplistorna har influencers vallfärdat dit för att posa i den ödelagda staden Pripyat vid kärnkraftverket. Influencers delar bilder på sig själva där de fotas i gasmasker och i underkläder. Tilltaget har nu mött en storm i sociala medier där man frågar sig hur de kan göra så här på en plats där människor mist sina liv, skriver Adage.



Dela sidan: