Dela sidan:

För att bredda och engegera sin publik, samt inspirera fler att upptäcka att sill är en del av framtidens mat, lanserar Abba en kampanj tillsammans med soulsångerskan Daniela Sörensen. I reklamfilmen får vi följa ett kompisgäng i den Bohuslänska skärgården ackompanjerade av Daniela Sörensens nytolkning av den svenska klassikern "En gång jag seglar i hamn", av Stig Olin från filmen "Resan till dej" från 1953.

Delar av videomaterialet är inspelat i ett stort bergrum i Kungshamns hamn som tillhör Abba. Bergrummet fungerar likt ett naturligt och klimatsmart kylskåp där sillen förvaras fram till dess att den förflyttas till den närliggande anläggningen för paketering.

– Sill är en av de mest klimatsmarta fiskarna vi har. Vi vill få fler att inse att sill är god, nyttig mat som vi borde äta mer av i framtiden. Vi fortsätter att ta ställning för vår miljö och vill inspirera fler att äta mer klimatsmart mat där sill kan ta plats i fler sammanhang än vid de stora högtiderna. Lagom till Midsommar lanserar vi därför en ny kampanj där vi skruva upp volymen från Kungshamn, säger Malou Wik Yeung, marknadschef på Abba, i ett pressmeddelande. 

Artisten Daniela Sörensen, 23 år från Akalla, är en stigande stjärna på den svenska
musikhimlen och har tidigare i år synts i SVT:s musiksatsning "Helt lyriskt", där artister
tonsätter svensk poesi. Men främst känns hon igen från de stora scenerna där hon körat bakom Kent, Zara Larsson, Oskar Linnros, Icona Pop och Seinabo Sey för att nämna ett urval. 

– Daniela Sörensen är en otrolig talang och vi är väldigt stolta över att hon vill följa med oss på den här resan där vi förnyar riktningen för ett av våra mest anrika och traditionella varumärken. Hon är även ett av Sveriges kanske största fan av Abba Fiskbullar i dillsås vilket givetvis är väldigt roligt, fortsätter Malou Wik Yeung.

Bakom filmproduktionen av kampanjen står Acne och regissören Daniel Wårdh som tidigare jobbat med bland annat Adidas, IKEA, Telia och Vans. 

Arbetsgrupp:

Abba, Orkla Foods Sverige:
Malou Wik Yeung – marketing manager Abba
Maria Tilly – marketing director Orkla

Food & Friends:
Fredrik Dannemann – copywriter
Fredrik Lundberg – art director
Pontus Dahlström – projektledare
Alexandra Sjöholm – PR
Stina Brandt – produktionsledare
Katarina Rudin – produktionsledare
Johan Hedegård – grafisk formgivare
Liza Abler – grafisk formgivare
Marie Strandin – grafisk formgivare

Always Frank:
Peter Sarhammar – Byråproducent

Filmproduktionsbolag - Acne
Daniel Wårdh – Regissör
Joel Hördegård – director of photography
Jenny Ring – music supervisor
Selam Fessahaye – stylist

OMD:
Daniel Roos - head of office Göteborg
Ulrika Jangblad - senior client advisor



Dela sidan: