Dela sidan:

Sedan 1995 konkurrerar världens kreatörer under 30 år om att uppmärksammas i Young Lions. I år handlar det om sju kategorier; 
print, cyber, film, design, young marketers, media, och PR. Liksom på många håll höll Sverige under våren en regional uttagning där nio team var nominerade inledningsvis.

Uppdragsgivare i tängvlingsbrixfen för Young Lions Sverige den här gången var STROKE-Riksförbundet och till slut valdes tre team ut.


 Resumé har frågat med de svenska stjärnskott som klarade gallringen i sina respektive kategorier om deras personliga målsättningar, ideal och preferenser.

PR: Vera Tornberg & Felicia Bik, Digital People.



Se bidraget här!



Vad betyder Young Lions för er?
– Här kommer ett originellt svar: bekräftelse. Men på riktigt. Vi tog examen i slutet på november och har efter det förvirrat testat oss fram och tvivlat på i princip allt vi gjort. Därför känns det verkligen skönt att få bekräftelse från branschen, att vi tänker ganska rätt och inte behöver sadla om. Sen ska det självklart bli superkul att tävla och uppleva Cannes.

Vad motiverar er?

– Det känns fortfarande som att många tror att reklam är Ica-stig, en banner på Aftonbladet eller en artikel i metro. Men reklam kan ju verkligen vara så mycket mer. Och det är väl det som motiverar oss – att komma på något som faktiskt gör skillnad.

Vad vill ni uppnå i den här branschen?
– Just nu har vi inga storslagna drömmar nedskrivna i våra dagböcker (förutom att kanske vinna ett guldägg eller två). Vi har precis börjat vår karriär och testar oss fortfarande fram. Det vi vet är att vi vill hjälpa till och bidra till en bättre och mer inkluderande kultur i branschen. Vi skulle gärna se att branschen blev lite mer prestigelös. Det känns som att idéerna blir bättre om man har kul och vågar misslyckas.

Upplever ni att er syn på det här yrket skiljer sig från en äldre generation?
– Den största skillnaden tycker vi nog är vad man söker efter på en arbetsplats. Vi tror att unga kreatörer prioriterar kollegor, stämning och kultur högre än storslagna kampanjer och prishyllor.

Några favoritkampanjer bland de som tävlar i Cannes?
– Såklart hejar man alltid på Sverige och kampanjen The E.V.A Initiative är ju verkligen en idé som gör skillnad. Den är så självklar och bygger på en insikt som får en att ifrågasätta i princip allt. 



Samuel Skwarski och Erik FIlén, Volontaire



Se bidraget här

Samuel Skwarski



Vad betyder Young Lions för er?

– Mer än själva tävlingen är det en möjlighet att få se riktigt bra projekt och höra från smarta människor, på en trevligt plats som man som icke-delägare-på-byrå annars sällan får åka till.

Vad motiverar er?


– För mig personligen handlar det om att hitta en oväntad idé som löser rätt problem. Då blir sätten att göra det på oändliga.

Vad vill ni uppnå i den här branschen?

– Jag är mitt uppe i en personlig branschglidning, så just nu försöker jag mest undvika att krascha huvudet före in i banner-produktion.

Upplever ni att er syn på det här yrket skiljer sig från en äldre generation?
– Reklam har blivit mindre skoj och mer allvar. Jag försöker hitta tillbaka till skoj utan att tappa allvaret.

Några favoritkampanjer bland de som tävlar i Cannes?

– Droga5:s kampanj "The Truth is Worth it"för New York Times och Microsofts "Football Decoded"är två favoriter bland de kampanjer jag tror tävlar i år.

Erik Filén



Vad betyder Young Lions för er?
– 
Det är såklart roligt att vi fick vinna i Sverige. Men främst ser jag det som en möjlighet att få träffa smarta personer som man kan lära sig saker av.

Vad motiverar er?


– Roliga projekt och arbetsuppgifter på jobbet.

Vad vill ni uppnå i den här branschen?

– Jag vet inte riktigt vad jag vill uppnå. Men jag vill i alla fall göra kommunikation som andra har glädje och nytta av.

Upplever ni att er syn på det här yrket skiljer sig från en äldre generation?

– Oj, jag vet faktiskt inte. Min erfarenhet är att vi är ganska likasinnade och progressiva. Men det finns säkert skillnader jag inte märkt av eller reflekterat över.

Några favoritkampanjer bland de som tävlar i Cannes?

– Bra fråga, det finns ju så himla mycket grymma grejer att välja mellan. Men den första kampanjen som dyker upp i huvudet är "Trash Isles" och den gillar jag!

Design: Tobias Rehnvall & William Sörqvist, Silver.

Se bidraget här

Tobias Rehnvall

Vad betyder Young Lions för er?
– YL19 betyder en chans att få testa sina kunskaper, träffa andra unga lejon i branschen och få en sjukt stor dos av inspiration och erfarenhet.

Vad motiverar er?
– Det som motiverar oss är utmaningen. Det känns inte bara som att vi tävlar mot andra i världen utan även och främst mot oss själva. Att fortsätta utvecklas och lära sig nya saker, det är det som driver oss framåt.

Vad vill ni uppnå i den här branschen?
– Vi vill fortsätta att utmana gränserna för vad grafisk design innebär och hur det ser ut. Vi försöker ofta, eller så fort vi har möjligheten, att hitta nya infallsvinklar eller visuella uttryck som berör på ett nytt sätt.

Upplever ni att er syn på det här yrket skiljer sig från en äldre generation?
– Ja och nej. Ja, för vår syn på yrket kanske genomsyras mer av nya tekniker och verktyg. Nej, för grafiska designers är (nästan) alltid kreativa individer som alltid försöker skapa saker som berör och med ett syfte. Målet är samma men vilka vägar vi väljer är olika.

Några favoritkampanjer bland de som tävlar i Cannes?
– Jag personligen gillar AR Drops av Adidas.



Dela sidan: