Dela sidan:

Efter några minst sagt skakiga år med kritik om påverkan på politiska val, spridning av falska nyheter och bristande transparens ska Facebook återuppbygga förtroendet hos allmänheten. Det gör bolaget genom att investera tungt i marknadsföring. Wall Street Journal rapporterar att Facebooks marknadschef Antonio Lucio uppger att bolaget kommer mer än dubbla sina reklaminvestringar inom två till tre år. Dessutom planerar Facebook att inleda flera nya samarbeten med kreativa byråer för varumärken som Whatsapp och Instagram – samt för Facebooks huvudvarumärke – i både USA och övriga världen.

– Det finns ingen tvekan om att vi har gjort misstag, och vi håller nu på att adressera dem en efter en. Vi måste berätta en historia för världen på tillitssidan såväl som på värderingssidan, säger Antonio Lucio enligt The Wall Street Journal.

Hur mycket pengar Facebook lägger på reklam vill han inte uppge. Men enligt beräkningar från Kantar spenderade bolaget 382 miljoner dollar, motsvarande 3,6 miljarder kronor, enbart på sin hemmamarknad USA under 2017.

Besöksrekord för Järvaveckan
Igår söndag avslutades Järvaveckan då politiker, myndigheter, företag och organisationer har träffats under fem dagar på Spånga Idrottsplats. I år har man siktat på att locka över 40 000 besökare – en siffra i paritet med antalet som brukar besöka Almedalsveckan. Nu står det klart att förhoppningarna infriats.

– Många trodde att siffran skulle minska i år för att det inte är valår. Målsättningen har varit att locka 40.000 besökare – en siffra som redan passerats, trots oväder och regn på onsdagen och torsdagen, säger grundaren Ahmed Abdirahman till DN.

LÄS MER: "Järvaveckan frågar vem som bryr sig"

Transorganisation ber om ursäkt efter dataläcka
Mermaids, en brittisk välgörenhetsorganisation som stöder barn som är transsexuella eller icke-binära, har bett om ursäkt och anmält sig själva till den brittiska informationsmyndigheten efter en dataläcka. Det skriver The Guardian.

Inom läckan har mer än 1000 e-mails skickade mellan 2016 och 2017 av föräldrar till trans- eller icke-binära barn publicerats öppet online. Mailen innehåll namn, adresser och telefonnummer till föräldrar som kontaktat organisationen för råd och stöd. En talesperson för Mermaid säger att läckan hände under en period då man var en ”mindre men växande organisation”, och framhåller att informationen endast kan hittas vid användning av särskilda sökord.

Storbritannien får nya riktlinjer mot ”skadliga” könssteroetyper i reklam
Brittiska marknadsförare har nu fått nya riktlinjer mot att skildra ”skadliga” könsstereotyper i reklam. Det skriver Marketing Week. Beslutet kommer efter en undersökning genomförd av Avdertising Standards Authority (ASA) vars resultat visar att könsstereotyper i reklam kan påverka hur människor betraktar sig själva och sin roll i samhället, och på så vis begränsa dem i sina liv. Som följd har Committees of Advertising Practise (CAP) utvecklat en ny standard för annonser som innehåller stereotypiska könsroller. ASA kommer få i uppgift att förvalta och genomdriva de nya riktlinjerna, men allmänheten kommer också ha möjlighet att anmäla annonser de upplever bryter mot den nya standarden.

LÄS MER: "Anmälningarna om könsdiskriminerande reklam fortsätter att minska"

Walmart tar upp kampanjen med Amazon – lanserar leveranstjänst för dagligvaror
Amerikanska Walmart lanserar en ny prenumerationstjänst för leverans av dagligvaror kallad ”Delivery Unlimited”. Det skriver Techchrunch. Den nya tjänsten blir en konkurrent till aktörer som Instacart, Target’s Shipt och Amazon Prime Now. Tidigare kunde Walmart-kunder beställa matvaror online och sedan hämta upp dem på sin lokala butik gratis eller betala en leveransavgift på  9,95 dollar. "Delivery Unlimited" blir nu ett tredje alternativ som innebär att kunder slipper leveransavgiften genom att bli prenumeranter. 

LÄS MER: "Amazon nu världens mest värdefulla varumärke – puttar ned Apple från tronen"

Studie: Cannes Lions mer jämställt än andra event
Techbolaget Bizzabo som jobbar med event-marknadsföring har genomfört en ny undersökning som visar att Cannes Lions, som just nu pågår på den Franska rivieran, överträffar andra liknande event när det kommer till jämställdhet mellan könen. Det skriver Adage. Genom att analysera könsfördelningen bland mer än 60 000 talare på event mellan åren 2013 – 2018, kunde Bizzabo konstatera att mer än 69 procent var män medan färre än 31 procent var kvinnor. I Cannes var istället 56 procent av talarna män och 44 procent kvinnor.

LÄS MER: "Sexuella trakasserier i Cannes – här är kampanjen som ska stoppa det"



Dela sidan: