Dela sidan:

Det var nog inte en byrå globalt som inte pratade om Nikes kampanj med Colin Kaepernick när den släpptes i fjol. När San Fransisco 49-ers tidigare spelare blev varumärkets affischnamn möttes det med både hyllningar och raseri. Anledningen till det är främst att han under en NFL-match 2016 knäböjde i protest mot rasism samtidigt som man spelade USA:s nationalsång.

Nu vinner kampanjen Grand Prix i Cannes Lions kategori utomhus, trots att den mest uppmärksammade enheten är filmen. För Sveriges räkning har de tre nomineringarna för "Not Big Macs" omvandlats till ett silver- respektive bronslejon. "Not Big Macs" är kampanjen där Burger King slog mynt av en varumärkestvist som konkurrenten förlorade som rörde den klassiska burgaren "Big Mac". Med glimten i ögat bestämde sig Burger King för att döpa om sina burgare till saker som "The burger Big Mac wished it was" och "Like a Big Mac. But actually big."

LÄS MER: Burger Kings globala marknadsdirektör Fernando Machado om Ingos kampanjer

– Den påverkanskraft som Dream Crazy hade världen över ihop med kontexten till kampanjen – det var svårt att prata om någonting annat än Dream Crazy. I år var det ingen tvekan om vem som var vinnare. Därför har vi valt att bara dela ut ett Grand Prix i år, i en kategori som brukar innehålla flera, sa ordföranden för utomhuskategorin, Grey Worldwides John Patroulis, under en presskonferens tidigare i dag.



Dela sidan: