Dela sidan:

Under första kvartalet Ninja Casino stod Ninja Casino för 93 procent av Global Gamings intäkter på 162 miljoner kronor. Den största delen av intäkterna kommer från den svenska marknaden. Det är därför ett hårt slag för Global Gaming när bolaget som driver internetcasinot Safeent blir av med sina spellicencer för onlinespel på den svenska marknaden.

I ett pressmeddelande skriver Spelinspektionen: 

"Orsaken är att Spelinspektionen har upptäckt allvarliga brister i bolagets verksamhet, bland annat gällande spelansvar och åtgärder mot penningtvätt. Beslutet gäller omedelbart".

Enligt myndighetens granskning bryter Safeent mot flera av spellagens huvuddelar som ska skydda spelare mot överdrivet spelande. Vidare har bolagets även brustit när det kommer till åtgärder mot finansiering av terrorism, erbjudit bonus vid mer än ett tillfälle och erbjudit lotterier vilket inte omfattas av bolagets licens.

Safeent har föreslagit åtgärder för att komma till rätta med bristerna, men Spelinspektionen anser dessa otillräckliga och slår fast att Safeent saknar förståelse för regelverket. Spellicensen dras in med omdelbar verkan.

Enligt en sammanställning från Di har Global Gaming555:s aktie fallit med närmare 77 procent på börsen hittills under 2019. Ett hårt slag kom i mitten av april då bolagets aktie efter en vinstvarning rasade aktien 45 procent på en dag. Såväl omsättning som resultat har belastats av omregleringen av den svenska spelmarknden.

Global Gamings aktie handelsstoppades vid måndagens börsöppning.  

Dragloket Ninja Casino har gjort sig kända för sin aggressiva spelreklam. Den 17 december förra året valde Konsumentombudsmannen, KO, att lämna in en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen gällande Elec Games, moderbolaget bakom varumärket Ninja Casino.

KO ansåg då att bolagets marknadsföring med påståenden som "Klockrena vägen till guldet", "Vinsten på banken inom fem minuter" och "Spela nu" bryter mot den nya lagen om måttfullhet i marknadsföringen av spel- och casinoverksamhet. 

Ninja Casinos dåvarande vd, Joacim Möller, som senare avgick under våren, valde då att fortsätta markandsföra produkten med "snabba uttag". 

– Oavsett om det är vi eller någon annan som har en USP måste man kunna marknadsföra det, annars skulle det bli helt generiskt. För oss har det alltid handlat om snabbhet och smidighet, vi har en historia av att aldrig marknadsföra oss med freespins och bonusar, sade han till Resumé då. 

Strax innan Joacim Möllers avgång lanserade varumärket kampanjen "Reklampaus" som syftade till att visa att bolaget hade lyssnat på kritiken. 

– Den här kampanjen ska man se i ljuset av det den debatt som förts de senaste månaderna och jag hade gärna sett att vi justerat budskapet tidigare men eftersom kampanjen för december-mars beställdes förra hösten så visste vi då inte hur läget skulle utvecklas, sade den dåvarande vd:n till Resumé den 24 april.



Dela sidan: