Dela sidan:

I RO:s beslut skriver branschorganet att Peg Parnevik inte har märkt inlägget tillräckligt tydligt för att genomsnittskonsumenten ska kunna avvgöra att det rör sig om ett sponsrat inlägg från trosvarumärket Always. I handlingarna från Reklamombudsmannen framgår det att varken Peg Parnevik och annonsören Always anser att de brusit i reklammärkningen. 

Inlägget från den 13 februari i år visade hur influencern Peg Parnevig med ett leende sitter i en soffa och håller en produktförpackning med texten "Always". Mellan hennes ben och på det högra benet ligger fyra trosskydd utspridda.

Texten, där influencern beskriver problem med sina flytningar, innehåller en klickbar annons och budskapet:

"Nuförtiden använder jag Always trosskydd om jag känner att jag har lite extra flytningar! I swear, har antingen på mig en

eller en i väskan. Och mest av allt har jag verkligen insett att jag måste fira min kropp för hur den är och hur fantastiskt den fungerar. Jag är en tjej
som svettas, är hårig och får flytningar. Så är det bara. Och det är faktiskt fantastiskt! (spänd arm-emoji) (krona-emoji) (I samarbete med Always).

Annonsen anmäldes av en privatperson som nu alltså får gehör. RO väljer att fälla annonsen eftersom reklammärkningen – "I samarbete med Always" – var placerad först i slutet vilket gör att märkningen inte kan ses om man inte aktivt klickade på ordet "mer", så att all text blev synlig.


Peg Parnevik har över 254 000 följare på Instagram och har gjort sig känd för sin kroppsaktivism. Annonsen för Always togs fram i samarbete med United Influencers och MSL Stockholm.

 



Dela sidan: