Dela sidan:

Mellan 1-2 februari kommer fotbollsfestivalen FotbollExpo till nationalarenan Friends Arena i Solna.  Tvådagarsfestivalen som är den första i sitt slag i Sverige ska rymma både digitala och fysiska fotbollsupplevelser. Besökarna kommer att få träffa fotbollsspelare, e-sportare och tv-profiler på plats.Ambitionen är att Sveriges första renodlade fotbollsfestival ska bli återkommande. 

Martin Åslund, till vardags fotbollsexpert i bland annat Viasat och Eurotalk har grundat festivalen tillsammans med entreprenörerna Christer Haglund (Caperio) , Jonas Elmgren och Christian Gröning (tidigare vd på hybridbyrån DPLA reds. anm.) 

Grundarna kommer även att bjuda in Svenska Fotbollförbundet, SEF, EFD och andra
intressenter inom fotbollen till dialog i fall de kan vara med och arrangera festivalen.





Varför en fotbollsfestival?
– Det enkla svaret på frågan är - varför har inte det här gjorts tidigare?. Tre av fyra av oss grundare är fotbollsnördar medan Jonas är den realistiska nej-sägaren när vi går upp i det här lite för mycket. Det finns en otrolig tillväxt för fotbollsintresset i Sverige, säger Martin Åslund till Resumé. 

Vilken är målgruppen?
– Fotboll är ett av de viktigaste krafterna att förena samhället. Primärt är det en festival för familjer, men för mig är hela Sverige målgruppen här. Det har varit en högkonjunktur för fotbollen i några år nu, men vi är bara i början av en cykel, enligt mig.

Finns det någon internationell förlaga ni tittar på?
– Nej, inte egentligen. Det finns några mässor, men de är mest till för branschen med fokus på professionaliseringen.

Vem ska finansiera festivalen?
– Vi är i ett tidigt skede och kan inte berätta exakt hur intäktsmodellen ser ut. Vi har till en början gått in med egna pengar sedan blir det publik och sponsorintäkter som kommer att betala det här. Det finns många möjligheter till intäkter.

Ni ska nå 50 000 besökare hur ska festivalen marknadsföras?
– Vi har inte kommit dit än och jag är inte experten på marknadsföring i det här sammanhanget, men jag kan sociala medier hyfsat (Martin Åslund har varit engagerad i bland annat United Influencers). Med tanke på den unga målgruppen för det här evenemanget kommer sociala medier att fylla en central funktion. Titta bara på ett program som Eurotalk, det hade aldrig funnits utan sociala medier.

Vad har ni för dragplåster?
– Programmet är inte satt än. Men just nu har vi flera uppslag att jobba med. Vi har en massa idéer. Det är inte det som är vårt problem. Den stora utmaningen ligger snarare i att sålla för allt får inte plats.

Hur bra anser du att fotbollen är när det kommer till att förvalta det intresse och kommersiella potential som finns?
– Här finns det väldigt mycket att göra. Vi behöver visa fotbollens betydelse i samhället, för besöksnäringen, för integrationen. Jämför man med andra sektorer så får fotbollen hela tiden bära sina egna kostnader och jag tror att vi skulle vinna mycket på att kunna lyfta den samhällsnytta som fotbollen står för.

Vilken fas befinner ni er i just nu?
– Vi är i en fas där vi ser möjligheter i stället för begränsningar. Det här är något vi lägger ner mycket passion. Det handlar primärt om att skapa ett väldigt spännande sammanhang, sedan kan vi börjar tänka på att få ut mer intäkter. Det är en bra bit kvar till februari och jag ska ägna en del av min sommar åt att jobba med detta.



Dela sidan: