Dela sidan:

Sedan Forsman & Bodenfors köptes upp av MDC & Partners sommaren 2016 har Sveriges största reklambyrå på många sätts stöpts om. Flera av de mest erfarna medarbetarna och tidigare lämnade under fjolåret i samband med att deadline för earn-out-programmet löpte ut.

Samtidigt som ett antal internationella kunder har tillkommit har byrån brutit upp flera långt gångna och prisade samarbeten som Oatly, If, Post Nord och IQ. Nu står det klart att ännu en långlivad kundrelation har avslutats. Systembolaget har valt att gå ut i pitch efter 18 år med Forsman & Bodenfors som byrå

– Det är korrekt att Systembolaget efter ett mångårigt och framgångsrikt arbete tillsammans med Forsman& Bodenfors, valt att avsluta samarbetet, skriver Systembolagets presschef Lennart Agén i ett mejl till Resumé.

Samarbetet med Forsman & Bodenfors inleddes så tidigt som 2002 och har resulterat i fem guldägg, det senaste 2013. 

– Systembolaget har genomfört en behovsanalys och kravprofil som ligger till grund för den upphandling som vi nu har påbörjat. Det vi söker är en byrå med strategiskt kunskap och förmåga, hög kreativ nivå samt hög digital kompetens, avslutar Lennart Agén.

Leif Sorte projektledare skriver till Resumé:

– Vi har haft ett 18 år långt samarbete med Systembolaget, och under dessa år tillsammans har vi åstadkommit en hel del. Vi har vänt en opinion från att vara i majoritet negativt inställda till monopolet, till att tre fjärdedelar av Sveriges befolkning nu är positiva till Systembolagets ensamrätt. Vi har skapat ett antal kampanjer som tillhör svensk reklamhistoria. Eftersom arbetet sträckt sig över nära två decennier har det belönats med flera Guldägg, guld i Eurobest och en massa watt i 100-wattaren med vinster i bland annat långsiktig varumärkesvård och i konsumentklassen. Systembolaget är idag ett av Sveriges starkaste och mest uppskattade varumärken vilket vi på F&B är väldigt stolta över.

Nyligen valde Systembolaget Reform Society som ny pr-byrå. 



Dela sidan: