Dela sidan:

Att Petter Ödeen började på just Garbergs som ad-assistent 1990 efter examen från Berghs, var mest en slump. Han kom så småningom att avancera till art director, creative director och delägare. Under våren har han avvecklat sig själv från byrån. Nu lämnar Petter Ödeen, som alltså aldrig har arbetat på en annan arbetsplats i branschen än Garbergs och kastar ut sig i det ökända.

– Det blev naturligt. Garbergs har ändrat uppställning de senaste åren inför framtiden. I ett sånt läge kan man antingen titta på från sidan eller gå sin väg och hitta ny kraft.

Är det så att byråns inriktning framåt inte passar dig?
- Riktigt så stora förändringar handlar det inte om. Varje dag tas nya beslut av människor på byrån och då kan man inte vara för många för att ta de besluten. Jag har drivit byrå länge nu, varit delägare och tagit ansvar. Men efter 29 år kan det vara kul att prova något annat.

Vad ska du göra i stället?
– Det vet jag inte riktigt. Jag ska i första hand göra någonting som jag inte har gjort på väldigt länge. Koppla av och fundera på vad jag ska göra för det är inte alldeles uppenbart. Jag kom till Garbergs av en slump och tror på slumpen. Det vore kul att hamna i nåt oväntat intressant sammanhang som jag aldrig skulle kunnat fundera ut på egen hand.

Lämnar du frivilligt?
– Det här är mitt beslut.

Varför tror du att du har blivit kvar så länge?
– Det har väl någonting med kulturen att göra antar jag. Annars hade inte Garbergs överlevt så länge som byrå. Och antingen byter man jobb för att få nya intryck och utmaningar, eller så gör man inte det och då händer samma sak eftersom både medarbetare och kunder har en tendens att röra sig hela tiden.

Vad består Garbergs kultur av?
– Ingen aning. Men man märker att den finns där utan att man kan sätta ord på den. Man märker av den först när man sätter sig på tvären av vad kulturen anser är rätt. Då får man svar på tal. Man kan liksom inte gå emot den.

Vilka är milstoplarna under de här åren?
– Det går ju inte att komma bort från Iprenmannen. Men skulle jag sammanfatta mina år på Garbergs så blir det koncepten som t.ex. Glocalnet, NetOnNet, St1 och Jernhusen. Det är det både jag och byrån har varit bäst på enligt mig.

Utifrån hur marknaden utvecklats och befinner sig just nu. Vilka förväntningar har du?
– Jag tycker att det görs för lite av långsiktiga koncept. Här tror jag att jag kan göra ett jobb. Det är därför jag har jobbat på Garbergs i 29 år, jag är långsiktig som person. Det är för få varumärken som orkar vara långsiktiga i dag och konsekvensen då är att man blir otydlig.

– Jag uppskattar när saker arbetas igenom för att bli riktigt bra och enkelt. Ibland kan jag säkert upplevas som jobbig när man letar efter kärnan i idéerna. Men det hör till jobbet, idéer är också sköra saker som behöver någon som kan vara tjatig och försvara dem. Rent krasst finns det bara ett krympande antal uppdrag som vågar tänka i de här banorna, som ett fåtal byråer nu konkurrerar om.

Vad är nyckeln för att Garbergs ska hålla nivån framåt?
– Den konceptuella kreativiteten. Det har gått upp och ner i tävlingssammanhang, men jag tycker att Garbergs genomgående haft en hög kreativ nivå när det kommer till långa koncept. Det är en stark grund att utgå ifrån.



Dela sidan: