Dela sidan:

I en färsk undersökning från Novus på uppdrag av Bisnode framgår att reklamtröttheten tilltar bland svenskarna. 85 procent upplever irrelevant reklam som irriterande och störande.

Samtidigt uppger knappt hälften att de gärna tar del av reklam med relevanta erbjudanden. Män är något mer negativt inställda till irrelevant reklam än kvinnor medan kvinnor och pensionärer i högre utsträckning gärna tar del av erbjudanden som relaterar till mottagarens konsumtionsbehov.

26 procent uppger att de gärna tar del av mer relevant reklam. 

LÄS MER: "Rapport: Bara en av fem förstår AI – så dålig är branschen på data"

– Min bild är att många marknadschefer ännu inte jobbar datadrivet i sina målgruppsurval och den här undersökningen visar vilka konsekvenser det får. Vi svenskar är trötta på att bli utsatta för reklam som inte är relevant för oss. De flesta marknadsförare mäter vilka effekter enskilda kampanjer har, men vi måste även tänka på vilken effekten blir på hela varumärket när vi riktar vår reklam fel, säger Anna Albinsson, marknadsdirektör på Bisnode, till Resumé. 

Hon pekar på den stora kritiken mot spelbranschen och dess reklam som ett aktuellt exempel på vilken skada irrelevant marknadsföring kan göra. 

– Spelbranschen satsar på reklam i alla olika typer av sammanhang och till alla möjliga målgrupper, vilket bidrar till en negativ inställning till både branschen som helhet och till de specifika varumärkena. 

Var det någonting som förvånade dig i resultatet?
– Det som förvånade mig mest är att så många faktiskt är mottagliga för reklam. Jag trodde att reklamtröttheten skulle vara ännu större, även när det gäller de rätt riktade budskapen.

Varför ligger många marknadsförare efter i att jobba datadrivet?
– En utmaning för många är att de delvis saknar data om vem de bör rikta sig emot. Men den största utmaningen är att datan finns i många olika system inom bolagen, såsom i CRM- eller marketing automation-system. Du behöver ha tillgång till alla data och få den att lira ihop för att bygga smarta insikter.

– Ibland tror jag också det handlar om att marknadschefer vill få en datadriven organisation på plats på en gång. Men det är superviktigt att jobba stegvis och börja där det gör mest ont. Fördelen med att jobba med datadriven marknadsföring är att det faktiskt går att testa sig fram utan att bränna någon stor del av budgeten.

Undersökningen bygger på 1009 intervjuer genomförda i slutet av maj. Bisnode är ett europeiskt data- och analysföretag.



Dela sidan: