Dela sidan:

Som en del av Unilevers initiativ "Unstereotype" bad dagligvarujätten 63 av sina högst uppsatta marknadsförare att ta ett DNA-test. Syftet var att utmana hur marknadsavdelningen och byråpartners tänker kring stereotyper och mångfald. Det skriver Marketing Week

Aline Santos, Unilevers globala marknadschef med ansvar för mångfald och inkludering, säger till sajten att målet med DNA-testet var att göra marknadsförarna mer kreativa och "släppa loss potentialen" i Unilevers varumärke.

LÄS MER: "Unilever överväger att skrota CMO-rollen"

– Det var fantastiskt att se hur våra marknadsförare tog det här testet och förvånandes över sig själva. Många av dem hade ingen aning om att de har ursprung från Asien eller Afrika. 

Efter att ha genomfört DNA-testet samt en efterflöjande kurs analyserades resultatet av akademiker, som kunde konstatera att deltagarna hade blivit 35 procent mindre benägna att tänka på konsumenter i form av stereotyper. 

Unilever lanserade "Unstereotype Initiative" redan 2016 med en strävan att utmana könsstereotyper inom reklam. Allt eftersom har varumärket breddat initativet till att inkludera mångfald ur ett bredare prespektiv. 

Enligt Unilever har idag 96 procent av målgruppen en positiv inställning till varumärket och upplever att Unilevers reklam är fri från stereotyper. 

Unilever äger cirka 400 varumärken, bland annat Dove, Axe, Vaselin och GB Glace. 



Dela sidan: