Dela sidan:

Det Londonbaserade analysföretaget System1 har gått igenom 75 Grand Prix och guldlejon som prisats i filmkategorin under Cannes Lions mellan 2010 och 2018. Studien mätte den emotionella responsen, effektiviteten och den potentiella tillväxten.
Vinnarna i Cannes har förvisso tre gånger högre sannolikhet att nå bra resultat jämfört med en genomsnittlig tv-reklam. Men endast fyra Grabd Prix-vinnare presterade en tre eller högre på en femgradig skala. Hälften av Grand Prix-vinnarna presterade en etta, däribland "The Talk" för P&G som vann förra året. Det skriver Adweek. Saatchi & Saatchis Super Bowl-filmer "It's a Tide ad" är de enda Grand prix-vinnaren som fick högsta poäng i testet.

Mars erkänner skev könsrepresentation i marknadsföringen

Mars har kartlagt obalansen mellan könen i varumärkets egna reklamkampanjer. Studien som presenteras under Cannes Lions visar att det går tre män på två kvinnor i Mars annonser. Analysen gjorde med hjälp av maskininlärning och 200 annonser ingick i studien, rapporterar The Drum.

Grand Prix-vinnarna halvvägs – Dubbel för "Dream Crazy"


Craft


• New York Times/ Droga5 "The Truth Is Worth It"


• Nike/ Momentum Worldwide New York and Momentum Canada "Just Do It HQ at the Church,"


• Carlings/Vitue Copenhagen, "Address the Future"



Entertainment

• Johnson&Johnson/ UM Studios New York, Highway 61 Films and production company Saville, "5B"



Entertainment for music

• Childish Gambino "This is America"

Baco Exo do Blues "Bluesman"



Inagural Enternatinment för Sport

• Nike/Wieden & Kennedy Portland "Dream Crazy"



Health & Wellness

• IKEA/McCann Tel Aviv "ThisAbles"



Disease Awareness

• GSK/McCann Shanghai "Breath of Life"



Print & Publishing

• An-Nahar /Impact BBDO Dubai "Blank Newspaper"



Outdoor

• Nike/Wieden & Kennedy Portland "Dream Crazy"



Design
• 
Google/Google Creative Lab "Creatability" 




Försvaret nöjda med Schyfferts Gripen-flygning: "Bra reklam"

Komikern Henrik Schyfferts flög i ett JAS 39 Gripen-plan från flygflottiljen i Skaraborg. Flygningen JO-anmäldes tidigare i år av en privatperson. I försvarets svar till JO skriver de att beslutet att låta komikern flyga "väl avvägt och motiverades av en god medial effekt" för att nå fler ungdomar, skriver nyhetsbyrån Siren. 
Henrik Schyfferts film från flygningen delades på sociala medier 150.000 gånger.



Facebook blockerar Huawei-annonser

Facebook stänger av reklam från Huawei som används för att propagera och marknadsföra telekombolaget som just nu är svartlistade på den amerikanska markanden. Annonserna hade budskapet att telekombolaget har utsatts för en politisk kupp av den amerikanska staten, det rapporterar brittiska Telegraph. I motiveringen till beslutet skriver Facebook att annonserna var för politiska.




Dela sidan: