Dela sidan:

I måndags stod det klart att spelinspektionen drar in Global Gamings helägda dotterbolag Safeent, som driver Ninja Casino, licenser i Sverige. Detta sedan myndigheten hade upptäckt allvarliga brister i bolagets verksamhet såsom att insättningsgränsen hade satts vid en miljon kronor, misstänkt penningtvätt, bonusar och lotterispel utan att ha licens för det. 

Nu visar det sig att flera spelbolag köpt "Ninja Casino" som sökord. När användare söker på "Ninja Casino" dyker sökordsannonser från konkurrenter som Speedy Casino, Betfair, Comeon och Voodoo Dreams upp bland resultaten.

Comeon kör exempelvis en annons med texten: "Är du en ninja på casino?"

Ett av bolagen, LeoVegas, går extra långt något som bland annat Schibsteds tidigare sociala medier-expert Erik Carlsson uppmärksammade.

 

Hans Uhrus är kommunikationsdirektör för LeoVegas: 

– Vi arbetar kontinuerligt med olika former av marknadsföring. Avseende sökordsannonsering har vi flera mycket komplexa algoritmer som genererar olika former av annonser för att attrahera nya och befintliga kunder.

För vilken tidsperiod har ni köpt sökord på Ninja Casino?
– Vår datadrivna modell för kundanskaffning annonserar där vi finner lönsamhet. Med andra ord kommer vi att automatiskt köpa det här sökordet så länge det är lönsamt för oss. Vi placerar våra annonser där kunderna söker och vi hjälper dem att finna den bästa spelupplevelsen.

Är det inte lite cyniskt att slå mynt om er konkurrents indragna spellicens?
– Det är naturligtvis beklagligt när en branschkollega inte kan fortsätta att agera på marknaden, men vi vill gärna underlätta för kunder att finna det bästa casinot.



Dela sidan: