Dela sidan:

Under onsdagskvällen i Cannes delades det ut lejon i kategorierna social & influencer, PR, direct, media, creative data och creative strategy. Och i de två sistnämnda blev det storslam för Sverige och Forsman & Bodenfors. För Volvo-kampanjen "The E.V.A Initiative" prisades byrån med ett grand prix i creative strategy och ett guld i creative data. Kategorin creative strategy är ny för i år.

Med "The E.V.A Initiative" vill Volvo lyfta det faktum att de allra flesta testdockor som används vid simulationer av bilkrascher är formade efter manliga kroppar, något som lett till att kvinnor löper långt mycket större risk att skadas vid bilolyckor. Volvo har samlat data kring bilolyckor sedan 70-talet och väljer som ett huvudled i kampanjen att dela med sig av all den datan till sina konkurrenter. I nuläget har datan laddats ned omkring 11 000 gånger.

Inför årets Cannes Lions bad Resumé en rad kreatörer att tippa de svenska vinstchanserna. Vissa valde visserligen att lyfta upp "The E.V.A Initiative" som en potentiell vinnare, men få var det nog som trodde att kampanjen skulle prisas med den ädlaste av tävlingens utmärkelser – ett grand prix. Priset, som inte alltid delas ut, går till en kampanj som på olika sätt sprängt nya gränser inom sin kategori. Senast Forsman & Bodenfors belönades med ett grand prix var 2016, då för Coop-kampanjen "Ekoeffekten".

Under dagen har delar av arbetsgruppen flugit ner till den franska rivieran för att närvara vid prisutdelningen.

Stort grattis, hur reagerade ni när ni fick nyheterna?

– Såklart blev vi jätteglada och stolta. Att vinna Grand Prix i Creative Strategy när det delas ut för första gången känns fantastiskt. Det här är en idé som verkligen förenar strategi och kreativitet, säger plannern Trine Keller-Andreasen.

Med tanke på att ni i arbetsgruppen inte åkt ned till Cannes, kom grand prixet som en överraskning?

– Delar av arbetsgruppen var redan nere dels för juryarbete och för presentation inför Glass Lion juryn. Och självklart kommer ett Grand Prix som en fantastisk överraskning. Så fort vi fick veta så åkte fler från arbetsgruppen ner, säger Karl Risenfors, art director.

Årets mest omtalade kampanj, Nikes "Dream Crazy", var också shortlistad i kategorin. Vad tror ni det var som fick "The E.V.A Initiative" att stå ut i så tuff konkurrens?

– Att det inte bara är en reklamkampanj. Det är inte bara storytelling utan ett initiativ som hela varumärket står bakom och agerar på. Det är en idé som både uppmärksammar en skrämmande sanning men som även bidrar med ett tydligt verktyg för att lösa problemet. Den suddar ut gränserna mellan vad som kan anses vara reklamen och produkt, säger Trine Keller-Andreasen.

Juryordförande Tracey Follows sa under presskonferensen att den här idén öppnar upp för otroligt mycket mer, hur kommer ni att ta den vidare?

– E.V.A är ett pågående initiativ och det finns fler tankar kopplat till detta, men det är något vi får återkomma till, säger Trine Keller-Andreasen.

Ert samarbete med Volvo har rönt stora framgångar under en lång tid, vad präglar relationen och vad får dem att sticka ut som kund?

– Vi har ett samarbete som är ganska långt ifrån det klassiska kund och byrå-upplägget. Under många år har vi arbetat väldigt nära och transparent med både strategi och kreation. Det kräver både en stark relation och en stor dos ömsesidigt förtroende, säger Trine Keller-Andreasen.

Med tanke på att det gått lite trögare för er på tävlingsfronten de senaste två åren, vad betyder det här för Forsman & Bodenfors som byrå?

– Det är såklart väldigt kul och smickrande att få ett så här tungt erkännande av vår bransch globalt. Men det är ingenting som definierar oss som byrå, vi vet vad vi tycker är viktigast och det är att göra riktigt bra jobb ihop med våra kunder. Sen brukar det ibland som en bonus även leda till vinster i tävlingar, säger Karl Risenfors.

Vad tror ni om The E.V.A Initiatives chanser i Glasskategorin?

– Det är enormt tuff konkurrens och vi är ödmjuka inför alla bra bidrag i kategorin. Men det kändes som att juryn verkligen gillade caset när vi presenterade det live så vi håller tummarna, säger Karl Risenfors.

Hur firar ni ikväll?

– På plats i Cannes och hemma Sverige, i enlighet med vår policy för intern representation, haha.

Arbetsgrupp:

Karl Risenfors, Leo Dahl, Adam Ulvegärde & Sophia Lindholm art directors
Hampus Elfström, Simon Lublin & Jacob Nelson, copywriters
Magnus Wretblad account supervisor
Katarina Klofsten & Ewa Edlund account executive
Lena Sellman agency producer
Maja Bredberg & Bjarne Darwall PR
Trine Keller-Andreasen & Daniel Sjöstrand planner
Peter Gaudiano web strategist
F&B Inhouse web design
Martin Joelsson & Ingrid Arnsand Jonsson artwork på Forsman & Bodenfors
Mindshare media agency
Laerke Herthoni director
Joel Rostmark producer
New Land production company
Rasmus Videbaek D.O.P
Amy Gardner choreography/dancer
Johan Söderberg editor
Erik Torell & Therese Engberg executive producer
Goodbye Kansas VFX production
Anton Söderhäll VFX executive producer
Linda Öhlund VFX producer
Joel Lindman VFX supervisor
Laurent Clermont CG director & creative
Filip Orrby FX lead, Framestore grade
Simon Bourke colourist
Chris Anthony senior colour producer
Factory Studios sound design
Jon Clarke sound design & mix
Lucy Spong audio producer
Rajdarn Elderado online
Moa Looft online post-producer



Dela sidan: