Dela sidan:

Världens största reklamtävling Cannes Lions är inne på sin tredje dag. Globalt sett har världens byråer skickat in 30 953 bidrag i hopp om att ta hem de prestigefulla guldlejonen. Sverige bidragit med 439 stycken inskick, att jämföra med förra årets 490. 

Flest bidrag har Sverige skickat in i kategorin Film – 51 stycken – som också är den dyraste kategorin att tävla i. Priset varierar beroende på vid vilken tidpunkt byråerna gör sina inskick, och ökar i fyra omgångar. Men i snitt kostar det 11 365 kronor att skicka in bidrag i i Film-kategorin. 

Sverige har även varit flitiga i kategorin Brand Experience & Activation Lions med 49 stycken inskick. Även i kategorierna Outdoor och Direct, där de svenska byråerna skickat in 31 respektive 30 bidrag. 

Förra året skickade Sverige in flest bidrag till PR-kategorin. 

Sammanlagt har de svenska byråerna lagt ut omkring 351 285 euro, motsvarande 3,7 miljoner kronor, på att tävla i Cannes Lions 2019. 

Hittills ser det dock ut att bli ett skralt år för Sveriges del. Så här långt har de svenska byråerna endast tagit hem två lejon i form av Ingos silver och brons i utomhus för "Not Big Macs" för Burger King. 

Så tävlar de svenska byråerna i år:

Design: 25 

Film: 51 

Mobil: 18 

Outdoor: 31 

Print & Publishing: 16 

Radio & Audio: 16 

Titan: 

Industry Craft: 8 

Digital Craft: 13 

Film Craft: 23

Entertainment Lions: 8 

Entertainment Lions for Music: 

Entertainment Lions for Sport: 4

Brand Experience & Activation Lions: 49 

Creative eCommerce Lions: 

Glass: the Lion for Change: 3 

Sustainable Development Goals Lions: 22 

Health & Wellness Lions:  6 

Pharma Lions: 0

Creative Effectiveness Lions: 0

Innovation Lions: 6 

Creative Data Lions:  0

Creative Strategy Lions: 12 

Direct Lions: 30

Media Lions: 24 

PR Lion: 28 

Social & Influencer Lions: 20



Dela sidan: