Dela sidan:

Sedan 1980-talet har Coca Cola-varumärket Sprite marknadsförts med ett otal profiler från hiphopen. Varumärkesstrategin har varit mest synlig på den amerikanska marknaden, men en slogan som sökt sig utanför USA:s gränser är "Obey Your Thirst". Sloganen användes första gången 1994, i en reklamfilm med rapparna Grand Puba och Large Professor, men nu väljer Sprite att ge den en uppdatering. Framöver kommer det istället vara "Thirst for Yours" som gäller. Enligt Dipal Shah, director of integrated marketing content på Sprite, ska skiftet representera hur hiphopen inte längre bara handlar om musiken i sig utan influerar både konst- och modevärlden. Lanseringskampanjen frontas av Kodie Shane, skivbolagskompis till Sprites varumärkesambassadör Lil Yachty, och är framtagen av Wieden+Kennedy New York.

Johnson & Johnson stäms på miljardbelopp – anses ha använt tveksamma marknadsföringsmetoder

De senaste tjugo åren har 400 000 amerikaner dött i opiatöverdoser. Frågan har fått enorm uppmärksamhet och flera stora läkemedelsföretag, med Purdue Pharma i spetsen, har krävts på ansvar. Nu väljer staten Oklahoma att stämma jätten Johnson & Johnson, en av de största opiattillverkarna. I stämningen anklagas Johnson & Johnson för att ha marknadsfört sina produkter mot läkare med hjälp av otillförlitliga studier där riskerna med preparaten underdrivits kraftigt. Att företaget i sin B2C-marknadsföring riktat sig mot män under 40, gruppen med störst riskbeteende, kritiseras också, det rapporterar The Guardian.

GoFundMe-kampanj ska "befria" Droga5 från Accenture Interactive

En av årets mest uppmärksammade branschnyheter var när Accenture Interactive la vantarna på Droga5, en av världens mest prisbelönta kreativa byråer. Under Cannes Lions-veckan var affären i fokus för en rad panelsamtal och dragningar. Några som dock inte verkar vara tillskyndare till uppköpet är den fristående byrår Terri & Sandy. Förra veckan startade de nämligen en GoFundMe-kampanj för att köpa tillbaka Droga5 från Accenture Interactive, det rapporterar AdAge. Huruvida de faktiskt lyckas med sin kupp är dock oklart. Även om ingen köpeskilling är officiell tros Accenture Interactive ha betalat flera miljarder för Droga5. 

En kvarts miljard kineser använder dagligen TikTok

TikTok, tidigare musica.ly, är en social plattform som de senaste två åren växt explosionsartat, främst i de allra yngsta målgrupperna. På plattformen delar användare 15 sekunder långa klipp med varandra, ofta med musik- och danstema. Nu kommer siffror från China Internet Watch som visar TikToks genomslagskraft i Kina. Enligt undersökningsinstitutet använde så många som 250 miljoner kineser appen dagligen., det rapporterar The Drum. I Sverige används plattformen av cirka 40 procent av 11 till 13-åringar.

Wendys tillsätter ny global marknadschef

Under Cannes Lions-veckan prisades den amerikanska snabbmatskedjan Wendy för sin kampanj där de gjorde sig själva till en del av Fortnite flertalet gånger. Nu aviserar man en marknadsföringsoffensiv och tillsätter samtidigt Carl Loredo som ny global marknadschef. Loredo tar klivet från sin nuvarande roll som varumärkeschef, det rapporterar The Drum.



Dela sidan: